סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, 16 באוגוסט 2015

קנטונים ערבים ביהודה ושומרון




תוכנית ה'קנטונים' (מחוזות) תוכנית הדגל המדינית של אריק שרון. בבסיסה מתן אוטונומיה נרחבת לפלשתינים לנהל את ענייניהם ב-4 גושים מרכזיים: א. גוש השומרון הצפוני מצפון לחוצה שומרון. ב. גוש השומרון הדרומי בין ירושלים לחוצה שומרון ובמרכזו רמאללה. ג. גוש יהודה מירושלים דרומה על בסיס ציר בית לחם חברון. ד. גוש עזה. פיזור ההתנחלות הישראלית נועד, בכוונת מכוון, להפריד בין הגושים ולאפשר שליטה ישראלית מעשית בלי נוכחות פיזית ובלי מחויבות דמוקרטית על מה שהפלשתינים יכולים לכנות 'מדינה'. פיזור ההתנחלויות הבלתי חוקיות מאפשר לפנות ברעש ורווח מדיני מסוים את אלה שלא מתאימים למפת שרון ולהוריד את הלחץ מאותן התנחלויות והאחזויות המשרתות בדיוק את אותה מטרה. קנטוניזציה של השטחים בריבונות חלקית פלשתינית. יש הטוענים שלאריק שרון יש רק טקטיקה ואין אסטרטגיה. סביר יותר שאריק שרון, כפי שהוכיח במיומנות רבה מספר פעמים בעברו, "מטשטש את האסטרטגיה באמצעות הטקטיקה"








ד"ר קידר: "אם תקום מדינה פלסטינית, אלה שתקפו אותך עם אבן יתקפו אותך עם טיל" 

על רקע ההחמרה במצב הבטחוני בישראל, כאשר עולות שאלות רבות האם אנחנו בדרך לאינתיפאדה שלישית, פנינו לד"ר מדרכי קידר, מזרחן ומרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן, ועמית מחקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, כדי לשמוע את דעתו על הסיבות להתגברות האלימות בעת האחרונה.
מהן לדעתך הסיבות שהביאו להתפרצות האלימות מצד הפלסטינים בימים האחרונים?
"יש ברקע שני דברים: מדובר בדור חדש של צעירים, שלא זוכרים את האינתיפאדה השנייה. האינתיפאדה האחרונה חוסלה בשנת 2003-2004, כך שהצעירים של היום היו בני 5-6. הם לא חוו את הכשלון של ההתנגדות ההיא, והולכים עם תחושה שהם יכולים. ברגע שהצעיר זורק אבן ולא תפסו אותו, או נתפס וזכה לכבוד גדול הדבר מעודד את האחרים".

יש תחושה שאירועים כ"כ קטנים באמת ישנו משהו?
"בוודאי! כשאתה מצליח לעשות את זה, וזוכה לכבוד גדול מהסביבה כל אחד רוצה לקחת בזה חלק. דבר נוסף הוא הג'יהאד נגד ישראל: לא מדובר בדבר חדש, וגם לא מאז 1967. הדבר החל כבר מאז שהחלה התנועה הציונית, בלי קשר לכיבוש או למדינת ישראל. טבחו ביהודים בגלל שזה מה שהנביא מוחמד אמר לעשות, ועשה בעצמו. הם הולכים בעקבותיו. מדינת האסלאם בעירק ובסוריה מוסיפה המון דלק לנושא הדתי. המזרח התיכון פועל היום תחת הרעיון של דאע"ש, שמוכיח לכולם מהן הדרכים הנכונות להלחם בכופרים, וזה חלק מהרקע של מה שקורה עכשיו בירושלים וביהודה ושומרון. אתה חושב שהג'יהאדיסטים לא מושפעים מזה?"

ממתי להתנגדות הפלסטינית יש מימדים דתיים? זו לא אוכלוסייה דתית במיוחד.
"אתה חושב במונחים שלנו. תבין: אין חילוניות באיסלאם. לא התפתחה פילוסופיה מוסלמית בדת הזו. הדת נמצאת ברקע של כל דבר, ועל זה התלבשו גורמים כלכליים, לאומיים, טריטוריאליים ועוד. הבסיס הוא האסלאם, ובבסיסו היהדות בטלה, כך שבטח לא צריכה להתקיים מדינה יהודית, זה מנוגד לחוקי הפיסיקה האיסלאמית. אפילו מובארכ, שקיים איתנו הסכם שלום, אמר בעבר ש'גם אחרי אלף שנים לא נכיר במדינה יהודית'".

אולי זו הוכחה לכך שההכרה בנו לא חשובה כ"כ? ההסכם עם מצרים מתקיים כמעט 40 שנה.
"ברגע שלא מכירים בך כמדינה בעלת זכות קיום, זה אפשר לו להעלים עין מהברחות הנשק לעזה. עד שמובארכ סולק הייתה התעלמות טוטאלית מהברחות הנשק. המצרים עשו איתנו שלום, אבל אפשרו לפלסטינים להרוג בנו מצד שני. אם ישראל הייתה אומרת באופן מיידי למצרים שתבטל את הסכם השלום, ונלחם בכם, עד שתפסיקו את ההברחות - הם היו מפסיקים אותן. אנחנו אשמים בזה, כי אפשרנו למצרים להנות מפירות השלום, ובמקביל לנהל נגדנו מלחמה באמצעות חמאס".

גם אנחנו נהנינו מפירות השלום... לא היה מסוכן לערער את ההסכם?
"זה היה לוקח יומיים, והם היו מבינים שאנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים, והיו מסדרים את הבעיה".

בוא נחזור לגל האלימות האחרון. המצב הקשה, באופן אובייקטיבי, שחווים תושבי מזרח ירושלים לא משפיע על גל האלימות?
"לא. זה לא סיפור כלכלי. רוב הציבור בירושלים לפי סקרי דעת קהל חוזרים ונשנים, לא רוצה בכלל להצטרף למדינה הפלסטינית. רואים את זה בצורה ברורה. הצעירים נחשבים ליותר רדיקלים, אבל המבוגרים לאו דווקא מעוניינים במדינה פלסטינית שם. מדינה פלסטינית תהפוך למדינת חמאס או באמצעות בחירות, או באמצעות השתלטות אלימה, והם בוודאי שלא מעוניינים במדינת חמאס".

צריכים להתפס כגורם יותר חזק

"במזרח התיכון יש כלל מאוד פשוט שחייבים לזכור אותו: שלום מקבל רק מי שנתפס על ידי אויביו כבלתי מנוצח. אנחנו צריכים להיתפס כגורם חזק יותר".

צה"ל לא נתפס כחזק מספיק? הפלסטינים לא שוכחים את ההרס בעזה בעקבות המבצע האחרון.
"אני לא מדבר רק על הצבא, אלא על הצבא והמדינה כאחד. כשהם רואים גופים כמו שלום עכשיו, גוש שלום, עדאללה, רופאים לזכויות אדם ארגונים של חסרי החוליות וחסרי העצמות זה מעודד אותם".

איך ארגונים כאלה, שמונים מאות בודדות של פעילים, עם השפעה פוליטית אפסית שמתבטאת בכל בחירות ובכל סקר יש איזושהי השפעה על צעירים פלסטינים?
"הם גורמים להתעוררות התקווה שעוד לחץ וטרור יביאו לכך שעוד ישראלים יחפשו פתרונות נוסח 'שלום עכשיו'. מה שדוחף לאלימות זה לא הייאוש אלא התקווה. תקווה שמוזנת על ידי יפי נפש שקוראים להקמת מדינה פלסטינית כדי להפטר מהערבים. השמאל מתעב את הערבים הם מסורתיים ואיסלאמיים ועוטף את האמירה הזאת בזכויות אדם. לא אכפת להם שיהרגו אחד את השני אפילו".

אז על מה אתה מלין בעצם? שלום עכשיו, באופן אובייקטיבי, מציגים מקרים כוחניים של הצבא. המטרה למעשה הזה לא חשובה. הם לא מציגים סרטונים של חיילים מחלקים פרחים.
"הם חושבים שאם תקום מדינה פלסטינית היא תשב בשקט. הם לא מבינים שכשתקום מדינה, אלה שתקפו אותך עם אבן יתקפו אותך עם טיל".

ארגוני ימין קיצוני לא עושים נזק? הצתת בית של פלסטינים לא מסבה יותר נזק מכמה ארגונים קיקיוניים?
"בוודאי שזה עושה נזק, זה הדבר האחרון שאני אומר לעשות. אבל אם כל יהודי היה מסתובב עם נשק, וכל מחבל היה מקבל כדור בין העיניים אתה חושב שזה היה ממשיך?"

עד עכשיו המחבלים בשבוע האחרון חוסלו כולם, וזה לא מפסיק זה דווקא סותר את הטענה שלך.
"זה צריך לחדור לתודעה. הדבר ייקח קצת זמן. ברגע שיבינו שמי שמתקרב אלינו עם סכין מקבל כדור בראש- זה ירתיע מאוד".

למה שירתיע? המחבל יידע שהוא ימות כשאהיד. מאיפה הבטחון שמוות יבטיח את הפסקת האלימות?
"אני לא אומר שבהכרח זה יפסיק את הפיגועים, אבל אלה שלוקחים בחשבון שהם ייכנסו לכלא יודעים שישתחררו בשחרור האסירים הבא".

לשיטתך, ניתן לפתור את הקונפליקט הבעייתי הזה עם הפלסטינים?
"צריך להקים 8 אמירויות לפלסטינים אחת כבר קיימת בעזה, מאז יולי 2007. זו מדינה שיש בה גבולות, ממשלה, רשות מחוקקת".

רק שהיא לא מוגדרת כמדינה...
"היא הרבה יותר מדינה מאשר סוריה, לוב, תימן סודאן ועירק מבחינה שלטונית, אדמינסטרציה וכל המאפיינים שמדינה צריכה. עזה היא מדינה".

אתה חושב שאם היו מציעים ליישוב היהודי, בשנת 1947, לרדת מהקמת המדינה כי 'יש לכם כמו מדינה כרגע, היה מוותר על שאיפותיו? אנחנו יודעים שלא.
"אתה צריך להבין את הראש הערבי: לוב ועירק הן מדינות כושלות, למרות שיש להן נפט. הן כשלו כי הן היו, ועדיין, ריכוז של קבוצות אתניות שונות: אין עם לובי, אין עם סורי, ובטח שאין עם פלסטיני. לבחורה עם חברון אין אופציה להתחתן עם בחור משכם, כי הם ממשפחה אחרת. לכן, צריך להקים עוד 7 אמירויות ביהודה ושומרון, בהתבסס על החמולות המקומיות שם. ישראל חייבת להשאר במרחב שבין האמירויות הללו לעולמי עד ולנצח נצחים כדי למנוע הקמת מדינה כמו חמאסטן, שתכסה את כל שטח ישראל בטילים קצרי טווח".

להערכתך, מה הסיכויים שהפלסטיני הממוצע יסתפק באמירויות, כשכל מה שהוא רוצה זה מדינה אמיתית?
"הרבה מאוד יסכימו לזה, בתנאי שאתה מפנה את הכנופיות של הרשות.כל אחת מהערים תהיה מדינה בפני עצמה, והם יוכלו גם להקים קונפדרציה".

אתה בעצם מבטל את הזהות הלאומית הפלסטינית ככה. זה לא רלוונטי שהיא 'חדשה'. הם יכולים להחליט מחר שהם 'עם', ולא תוכל להתווכח איתם.
"הזהות הזו בפירוש לא קיימת. אין תודעה לאומית פלסטינית. כשאתה רוצה להקים מדינה אתה צריך בסיס סוציולוגי. אם אתה מקים אותה על בסיס חלול אתה מקבל אסון כמו סוריה. האדם הערבי נאמן יותר לשבט שלו מאשר לרעיון הפלסטיני הכולל. ההוכחה היא הפילוג בין פתח לחמאס. אם הייתה להם תודעת עם מאוחדת הם היו יושבים ביחד, כמו שאצלנו הדתיים והחילוניים חיים יחד במרחב הציבורי, בכנסת ובצבא. אצל הפלסטינים זה לא קורה. לכן, אנחנו צריכים להתייחס לסוציולוגיה שלהם, ולא לחלומות שלנו".

וכך יגיע סיום הסכסוך?
"האסלאם לא מסוגל לראות מדינה יהודית, בוודאי על ארץ שהייתה פעם איסלאמית. אנחנו עדיין נשלוט בשטח, והם ייזהרו מאיתנו. חיבוקים ונשיקות לא יהיו כאן".

http://www.bizportal.co.il/general/news/article/415896

אין תגובות: