סה"כ צפיות בדף

יום שישי, 21 באוגוסט 2015

אסטרטגיית המעקפים של דאע"ש: התחנה הבאה – לבנון


מתכוננים לשלב הבא; דאע"ש בסוריה. צילום מסך
מתכוננים לשלב הבא; דאע"ש בסוריה. צילום מסך
במאי 2013 התחוללה תפנית לטובת המשטר הסורי כאשר חיזבאללה הוטל לקרב כדי לכבוש את העיירה אל-קוצייר הנמצאת בין מעבר הגבול ג'וסיה שבין צפון-מזרח לבנון וסוריה, ובין העיר הסורית חומס. אל-קוצייר הייתה חשובה מאוד לחיזבאללה, כי היא נמצאת על הכביש בין צפון לבנון ועומק השטח הסורי, ועל כביש זה וסביבו התנהלה הברחת נשק ואמל"ח כולל כסף מנמל טריפולי והסונים תושבי צפון לבנון אל המורדים באסד.
הכוח הצבאי הסדיר של סוריה לא הצליח לכבוש את אל-קוצייר, ומפקדת משמרות המהפכה של איראן החליטה להטיל את המשימה על חיזבאללה הלבנוני. המטרה לשחרר את העיירה מידי צבא סוריה החופשי וג'בהת אל-נוסרה. אחרי לחימה קשה חיזבאללה להשתלט על העיירה במחיר של יותר ממאה מחייליו שנהרגו ועוד מספר כפול שנפצעו. המורדים איבדו יותר מאלפיים אנשים: כאלף הרוגים, כאלף שנשבו בידי הצבא הסורי ועוד כאלפיים פצועים. מספר הנפגעים הגדול של המורדים נבע מהשימוש האינטנסיבי שעשה חיל האוויר הסורי בחביות נפץ.
בהמשך חיזבאללה השתתפו במלחמה לשחרור העיר חומס מיד המורדים, ובכך סייעו למשטר אסד להמשיך ולקיים את הקשר בין האזור העלווי ונמלי הים שבו, לבין הבירה דמשק.
בינתיים, בשנת 2014, עלתה 'מדינת האסלאם' של דאע"ש על בימת האירועים, וביוני 2014 היא החלה לפעול בהיקף נרחב בסוריה. היא כבשה שטחים גדולים במזרח המדינה דל האוכלוסין, בדרך כלל בטקטיקה של התנפלות בכוח ממונע גדול על מקומות קטנים, כפרים ועמדות צבא. לעתים נדירות מרכזת מדינת האסלאם כוח כדי להילחם מלחמת חפירות על מקום אחד, לדוגמה העיר קובאני שעל גבול סוריה תורכיה, שכן בקרבות כאלה אין ל'מדינת האסלאם' כל יתרון.



'מדינת האסלאם' פיתחה אסטרטגיה לעקוף מקומות קשים לכיבוש, דוגמת עיר המחוז של מזרח סוריה, דיר א-זור, להקיף אותם ולהטיל עליהם מצור כדי לחסום את דרכי האספקה דרך היבשה. טקטיקה זו מפחיתה את מספר ההרוגים שלה, ומאפשרת להשיג הישגים טריטוריאליים ופסיכולוגיים גדולים במחיר פעוט יחסית.
פרט חשוב נוסף באופן שבו מתנהלת 'מדינת האסלאם' הוא להשתלט על מעברי גבול, שכן שליטה עליהם מקנה לה אפשרות לעצור את התעבורה היבשתית בין סוריה ושכנותיה. מורדים השתלטו במהלך השנתיים האחרונות על רוב מעברי הגבול בין סוריה ושכנותיה – עיראק, תורכיה וירדן. לבנון הייתה עד לא מזמן המדינה היחידה שאסד שלט על כל מעברי הגבול עימה.
לאחרונה המצב הזה נגמר, כאשר כוחות קדומניים של 'מדינת האסלאם' הסתננו מערבה מדרום לעיר חומס, עקפו את העיר אל-קוצייר, והשתלטו באופן מפתיע על עמדות חיזבאללה ששמרו על מעבר הגבול ג'וסיה המחבר את חומס עם צפון לבנון. חיזבאללה איבד כמה עשרות מלוחמיו בקרב קצר זה שהתנהל באזור שבו הארגון השיעי לא צפה מתקפה עליו. בכך השיגה 'מדינת האסלאם' כמה יתרונות חשובים: בידוד הבירה דמשק מחבל העלווים בחוף הסורי; עקיפת הערים אל-קוצייר וחומס; השתלטות על מעבר גבול חשוב והצבת חיזבאללה בפני הפתעה אסטרטגית מבחינתו, שכן הוא חייב עכשיו להזרים כוחות מסוריה חזרה ללבנון, כדי להגן עליה ועל העדה השיעית שבה.

אסטרטגיית המעקפים; מפה מעודכנת של כיבושי דאע"ש.
אסטרטגיית המעקפים; מפה מעודכנת של כיבושי דאע"ש. לחץ להגדלה

טבעת החנק מתהדקת

עקיפת הערים אל-קוצייר וחומס מהווה מכה לחיזבאללה, שהקיז את דמם של יותר ממאתיים מחייליו בקרבות על הערים האלה. השליטה בהן לא מועילה כדי לבלום את הכוחות הנחושים של 'מדינת האסלאם' בדרכם מערבה ללבנון. חסן נסראללה טוען כבר שלוש שנים, שחיזבאללה נלחם בסוריה כדי לשרוד בלבנון, ומתברר שמעורבותו בסוריה לא מביאה את התוצאות המקוות, אלא להיפך, היא מגבירה את המוטיבציה של המורדים הסונים – ג'בהת אל-נוסרה ודאע"ש (מדינת האסלאם) – לנקום בחיזבאללה בבסיסו, כלומר בלבנון.
פרט חשוב נוסף הוא האפשרות, שחיזבאללה יסיג את כוחותיו מהעיר זבדאני הנמצאת על הדרך בין בירות ודמשק, ובכך יפתח את האפשרות להשתלטות מחודשת של המורדים או של מדינת האסלאם על עיר חשובה זו.

טבעת החנק הסונית סביב העדה העלווית בסוריה, השלטון של אסד, העדה השיעית בלבנון ומיליציית חיזבאללה הולכת ומתהדקת, וקולות הנצורים שבצרה מופנים אל פטרוניהם במוסקבה ובטהרן. זו הסיבה לתזזית שאחזה בימים האחרונים את הפוליטיקאים במדינות אלה בניסיון למצוא פתרון כלשהו למלחמה בסוריה, לפני שמשטר אסד, עדתו והשיעה בלבנון, נופלים. אך ככל שהזמן עובר, נראים סיכויי הפתרון קטנים יותר, שכן המורדים ו'מדינת האסלאם' רואים היעד של לחימה ישירה כנגד  מתנגדיהם השיעים בלבנון עצמה.
המתח בלבנון גובר; הפירמידה המפורסמת בעיר הרמל, סמוך למעבר ג'וסיה. צילום: Firas Nehme (World66) CC SA 1.0 via Wikimedia Commons
המתח בלבנון גובר; הפירמידה המפורסמת בעיר הרמל, סמוך למעבר ג'וסיה. צילום: Firas Nehme (World66) CC SA 1.0 via Wikimedia Commons
גורלם של הדרוזים, הנוצרים והעלווים בלבנון לא יהיה טוב יותר מגורל השיעים, ולבנון עלולה לחזור לגהינום שחוותה במלחמת האזרחים שלה שהסתיימה לפני כ-25 שנה. מדינת ישראל, תורכיה, סעודיה, ירדן ועיראק ייאלצו לתאם ביניהן כיצד לטפל במחסני הטילים של חיזבאללה, כי אם וכאשר אלה ייפלו לידי 'מדינת האסלאם' הם עלולים להתעופף לכל עבר. איראן, הספקית הראשית של הטילים הללו, תנקום בכל מי שיאפשר ל'מדינת האסלאם' חופש פעולה בלבנון.
משטר האייתוללות באיראן, המערער את היציבות (הלא קיימת) במזרח התיכון, ינצל היטב את מאות המיליארדים שיגיעו לידיו בעקבות הסכם הגרעין. הכאוס שאיראן השליטה בתימן הוא בדיוק מה שהיא תשליט על לבנון, אם רק תוכל.
הבעיה איננה רק הנשק הגרעיני אלא המשטר האיראני בכללותו, אופן החשיבה שלו, עולם האמונות שלו ודרכי ההתנהגות שלו. התקווה שאיראן תעשה עבור העולם את המלאכה המלוכלכת של חיסול מדינת האסלאם אין לה על מה להתבסס, מדובר בתקוות שווא.

לוחמה לא קונבנציונאלית

'מדינת האסלאם' הנאבקת במתנגדיה נאלצת להתמודד גם עם בעיות פנימיות. השבוע פורסם ש-16 מלוחמיה נדבקו באיידס כתוצאה מ"ג'יהאד הנישואין" שקיימו עם שתי מתנדבות ממרוקו. מי שגילה את ההידבקות היה רופא סעודי ושתי אחיות ממוצא יזידי שהפיצו את הידיעה ברבים וגרמו לפניקה בקרב אנשי 'מדינת האסלאם'. עונשם של הרופא והאחיות היה הוצאה להורג אחרי שהתברר ששתי הגברות ממרוקו ברחו לתורכיה בעקבות הפרסום. 'מדינת האסלאם' החליטה להטיל על האנשים שנפגעו באיידס משימות התאבדות. זהו סוג של ניצול החולים ללוחמה ביולוגית.
במקביל נודע השבוע שמהנדסי הנשק של 'מדינת האסלאם' החלו למלא את טילי הקטיושה שלהם בגז כלור. כך התברר כאשר אחד מהטילים הללו התפוצץ סמוך לכן השיגור והכלור שבו הרג את הלוחמים ששיגרו אותו. לא מפתיע. כבר לפני כשבועיים הגיעו ידיעות ראשונות שמדינת האסלאם עושה שימוש בגז חרדל באמצעות טילים ורקטות. המקור לנשק הכימי הדאע"שי יכול להיות מחסני הצבא הסורי באזור אל-ספירה ובחמאת, וייתכן שחיילים סורים שערקו הביאו איתם את הידע הנדרש לשימוש בחומרים אלה. יש לזכור שלפני כחודש סוכל ניסיון של ארבעה אנשים המזדהים עם 'מדינת האסלאם' לשפוך כמה מיכלי רעל לתוך בריכת מי השתייה של העיר פרישטינה, בירת קוסובו, ותפיסתם מנעה את הרעלת הבריכה ואת מותם של 200,000 תושבי העיר. האם יש ל'מדינת האסלאם' יכולת לנהל לוחמה כימית? ככל הנראה.
בצפון סוריה, באזור חסכה בעל הרוב הכורדי, הוקמה יחידה חדשה של נשים, לוחמות נוצריות מהעדה הסיריאנית. למה הן נועדו, לא ברור. כנראה ליצור אותו אפקט בינלאומי של לוחמות הכורדים. קשה להאמין, שהנשים – כורדיות או נוצריות – יעצרו את דאע"ש. השימוש של שני הצדדים בנשים נועד לצרכי לוחמה פסיכולוגית.
בהתחשב בשיטות הלוחמה של 'מדינת האיסלאם', אין ספק שאם יצליחו הם ישימו יד גם על חומרי פסולת של קרינה כדי לייצר פצצות

http://mida.org.il/2015/08/19/%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%92%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%A7%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%93%D7%90%D7%A2%D7%A9-%D7%94%D7%AA%D7%97%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%91%D7%90%D7%94/

אין תגובות: