סה"כ צפיות בדף

יום חמישי, 15 באוקטובר 2015

האבידות הישראליות בששת שנות מה שמכונה ברשות הפלסטינית "התנגדות בדרכי שלום".

הסתה לפיגועי דקירה: כרזה של פתח הקוראת לדקור ישראלים בירושלים (חשבון הטוויטר של משרד הגיוס והארגון של פתח, 4 באוקטובר 2015). פיגועי הדקירה, שבוצעו בירושלים וברחבי ישראל ע"י מחבלים בודדים נטולי עבר ביטחוני הפכו לדפוס הפעולה המרכזי בגל הפיגועים האחרון.
הסתה לפיגועי דקירה: כרזה של פתח הקוראת לדקור ישראלים בירושלים (חשבון הטוויטר של משרד הגיוס והארגון של פתח, 4 באוקטובר 2015). פיגועי הדקירה, שבוצעו בירושלים וברחבי ישראל ע"י מחבלים בודדים נטולי עבר ביטחוני הפכו לדפוס הפעולה המרכזי בגל הפיגועים האחרון.
כללי
1.        בחודש האחרון אנו עדים לגל חמור של "טרור עממי", במסגרת מערכה המכונה ע"י הרשות הפלסטינית ופתח "ההתנגדות העממית". גל הפיגועים האחרון, המתבצע בעיקר ע"י מחבלים בודדים, הולך ומתעצם תוך שהוא מזין את עצמו ומתבטא בעיקר בריבוי פיגועי דקירה בערים ובישובים בישראל (שקיבלו מימד "מדבק"). עוצמתם של גלי האלימות והטרור, שעימם מתמודדת ישראל בששת שנות "ההתנגדות העממית", מושפעת מהתפתחויות הקשורות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מאירועים פנים-פלסטינים, מהסתה בלתי פוסקת העושה שימוש בסיסמא השקרית לפיה מסגד אלאקצא בסכנה ומתחושות תסכול וכעס השוררים בקרב בני הדור הפלסטיני הצעיר, המובילים את פעולות האלימות והטרור נגד ישראל.
2.        גל הטרור והאלימות הנוכחי הפוקד את ישראל חמור בתוצאותיו (שמונה הרוגים ישראלים[1],   כ-29 הרוגים פלסטינים) ובכמה ממאפייניו: פיגועי טרור רצופים בערים בישראל, שילוב "פיגועים צבאיים" יחד עם "פיגועים עממיים", שיבוש חיי היום-יום בירושלים ובריכוזי אוכלוסייה נוספים בישראל וההקרנה השלילית, שיש לגל הפיגועים על ערביי ישראל. גל הטרור הנוכחי מצוי בעיצומו (נכון ל-15 באוקטובר 2015) וישראל מנסה לתת לו מענה אפקטיבי במגוון מהלכים ביטחוניים וחקיקתיים. בשלב זה קשה להעריך מה תהיינה תוצאות מהלכיה של ישראל והאם גל הטרור הנוכחי יימשך, ואף יחריף, או שמא תחול בו דעיכה זמנית, עד לגל הטרור הבא (כפי שאירע בגלי אלימות וטרור קודמים בששת השנים האחרונות[2]).
3.        הרשות הפלסטינית ופתח, שאימצו לפני כשש שנים את מדיניות "ההתנגדות העממית", שביםומעלים את טענת הכזב - גם במהלך גל הטרור האחרון - כי המדובר בהתנגדות עממית בלתי אלימה המתבצעת בדרכי שלום[3]. אבו מאזן ובכירי הרשות שבים ומצהירים, כי הם אינם מעוניינים באנתיפאדה מזוינת חדשה, כפי שמטיפים חמאס וארגוני הטרור האחרים, וכי הפלסטינים הם אלו הנתונים להתקפות בלתי פוסקות מצידה של ישראל. אולם הם שבים ומדגישים, כי "המאבק העממי" הפלסטיני ימשך כפי שהצהיר אבו מאזן לאחרונה[4]. ברם, בחינת תוצאותיה של "ההתנגדות בדרכי שלום" בששת השנים האחרונות מראה, כי במסגרתה מופעלים באופן שיטתי אלימות וטרור, אשר גרמו עד כה למותם של 48 ישראלים, בעיקר אזרחים. במספר ההרוגים נכללים שמונה ישראלים, שנהרגו בגל הטרור הנוכחי.
4.        פיגועי "הטרור העממי" כוללים ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, פיגועי דקירה ופיגועי דריסה. לצידם מתבצעים "פיגועים צבאיים" (פיגועי ירי, הרג, חטיפת ורציחת ישראלים). ה"פיגועים הצבאיים" אינם נכללים בתפיסת ה"התנגדות העממית" אולם הם נלווים לטרור העממי, שואבים עידוד ממנו, וגרמו בששת השנים האחרונות למרבית ההרוגים הישראלים. בחינת הפיגועים בהם נהרגו ישראלים בששת השנים האחרונות מראה, כי 31 מתוך 48 הרוגים (כ-65%) נהרגו ב"פיגועים צבאיים", אשר רמת הקטלניות שלהם גבוהה למרות שמספרם היחסי נמוך (בגל הטרור אחרון נהרגו שני אזרחים בפיגוע ירי משולב בפיגוע דקירה, שבוצע באוטובוס בירושלים). הרשות הפלסטינית, המעניקה גיבוי מדיני והסברתי וסיוע מעשי למבצעי "ההתנגדות העממית", נמנעה בדרך כלל מגינוי ברור וחד-משמעי של "פיגועים צבאיים", למרות שהללו אינם מהווים חלק מתפיסת "ההתנגדות העממית" שלה.
הרוגי גל הטרור האחרון
5.        בגל הפיגועים האחרון נהרגו שמונה אזרחים ישראליים מפיגועי דקירה, דריסה ידויי אבנים וירי. להלן פירוט האירועים:
א.       ב-14 בספטמבר 2015 בליל ראש השנה, נהרג אלכסנדר לבלוביץ'. הוא איבד שליטה על כלי הרכב בו נהג סמוך לארמון הנציב בירושלים לאחר שיודו אבנים לעברו. 
אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל (פייסבוק)
אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל (פייסבוק)
ב.       ב-1 באוקטובר 2015 נורו יריות מכלי רכב נוסע לעבר מכונית בה נסעה משפחה, זוג הורים וארבעה ילדים בכביש בין אלון מורה לאיתמר סמוך לכפר הפלסטיני בית פוריכ. מהיריות נהרגו שני בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל.ארבעת ילדיהם ניצלו.
נעמה ואיתם הנקין ז"ל
נעמה ואיתם הנקין ז"ל
ג.       ב-3 באוקטובר 2015  -  הגיע מחבל לרחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים. המחבל שלף סכין ודקר שלושה בני משפחה ואדם נוסף. נחמיה לביא ואהרון בניטה נהרגו כתוצאה מהדקירות.
מימין: נחמיה לביא ז"ל (צילום באדיבות המשפחה) משמאל: אהרון בנט ז"ל (בחדרי חדרים, 3 באוקטובר 2015)
מימין: נחמיה לביא ז"ל (צילום באדיבות המשפחה) משמאל: אהרון בנט ז"ל (בחדרי חדרים, 3 באוקטובר 2015)
ד.       ב-13 באוקטובר 2015 -אלון גובברג בן 51 מירושלים נהרג בפיגוע דקירה באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים.
ה.      ב-13 באוקטובר 2015 -חיים חביב בן 78 מירושלים נהרג בפיגוע דקירה באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים.
.        ב-13 באוקטובר 2015 -ישעיהו עקיבא קרישבסקי בן 59 מירושלים נהרג בפיגוע דריסה ברחוב מלכי ישראל בירושלים .
מימין: חיים חביב ז"ל חיים חביב (תמונה באדיבות המשפחה). משמאל: ישעיהו קרישבסקי ז"ל (אתר כל הזמן, 13 באוקטובר 2015)
מימין: חיים חביב ז"ל חיים חביב (תמונה באדיבות המשפחה). משמאל: ישעיהו קרישבסקי ז"ל (אתר כל הזמן, 13 באוקטובר 2015)
נספחים
6.        הנספחים למסמך זה מנתחיםאת פיגועי הטרור בהם נהרגו 48 הישראלים בחתכים שונים ובוחנים את רמת הקטלניות של דפוסי הפיגועים המתבצעים במסגרת "הטרור והעממי" ו"הפיגועים הצבאיים":
א.       נספח א': ניתוח האירועים בהם נהרגו ישראלים בששת שנות "ההתנגדות העממית".
ב.       נספח ב': השוואת מספר ההרוגים הישראלים בתקופת "ההתנגדות העממית" למספרם בתקופות האינתיפאדה הראשונה והשנייה.

[1]בנוסף לכך נפצעו בגל הטרור האחרון 92 ישראלים מהם עשרה באורח קשה, 15 באורח בינוני ו-67 באורח קל. כמו כן, הוגדרו 26 ישראלים כנפגעי חרדה (ynet, 14 באוקטובר 2015). מהצד הפלסטיני נפצעו להערכתנו כמה מאות פלסטינים.
[2]סיכום ביניים של מאפייני גל הטרור הנוכחי ראו חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני, 13 באוקטובר 2015.
[3]"ההתנגדות העממית" מכונה על ידם מקאומה סלמיה (התנגדות בדרכי שלום) או מקואמה ע'יר מסלחה (התנגדות בלתי חמושה).
[4]אבו מאזן המשיך בהצגה כוזבת זאת גם במהלך גל הטרור והאלימות האחרון. כך למשל הוא התבטא בטקס חנוכה של בניין חברת קבלנות בראמאללה, כי "אנו לא משתמשים באלימות או בכוח. אנו מאמינים בשלום ובהתנגדות העממית. זוהי זכותנו וחובה שנמשיך בה כל עוד ישנה תוקפנות, אנו לא תוקפים אף אחד ולא רוצים שמישהו יתקוף אותנו... אנו מחזקים את ידי אחינו שמגנים על אלאקצא... אנו רוצים שלום וידינו תמיד מושטות לשלום למרות כל הסבל העובר עלינו..." (ופא, 8 באוקטובר 2015). בנאום, שנשא אבו מאזן ב-14 באוקטובר 2015, הוא חזר על הטענה השגורה, כי הפלסטינים הם אלו הנתונים ל"תוקפנות" ולטרור מצידם של ממשלת ישראל והמנתחלים. הוא ציין, כי הפלסטינים ימשיכו ב"מאבק העממי הלגיטימי, המתמקד בזכות הפלסטינית להגנה עצמית, על בסיס יסודות עממיים ולא אלימים" (הטלוויזיה הפלסטינית, 14 באוקטובר 2015)

http://www.terrorism-info.org.il/he/article/20887


Israeli women killed by Palestinians in Israel

אין תגובות: