סה"כ צפיות בדף

יום חמישי, 15 באוקטובר 2015

גי'האד העולמי 15-9 באוקטובר 2015


מבט לג'האד העולמי

עיקרי אירועי השבוע

  • במוקד האירועים עמדה השבוע ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה המתקיימת בסיוע איראני, בהשתתפות לוחמים של חזבאללה, ובתמיכה אווירית רוסית. נראה לנו כי ההתקפה מתמקדת באזורי חמאה, אדלב וחלב, וכי היא מכוונת נגד ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתה. מטרתה היא להקל על הלחץ על מעוזי המשטר הסורי בלאד'קיה ולבסס את שליטתו של המשטר בצפון סוריה. נראה לנו כי דאעש ו"עיר הבירה" שלו אלרקה, אינם מהווים (לפחות בשלב זה) יעד של המהלך הקרקעי.
  • תמונת המצב בשטח עדיין אינה ברורה דייה. מהמידע שבידינו עולה, כי באזור הכפרי, שמצפון לחמאה, נחל הצבא הסורי הצלחות מקומיות. מנגד, נראה כי במרחב חלב וכנראה גם במרחב אדלב נתקל הצבא הסורי בקשיים בשל התנגדות ארגוני המורדים. במהלך האירועים נהרגו תת-אלוף חסין המדאני, מפקד בכיר במשמרות המהפכה, שנהרג בחלב, ופעיל שטח בכיר של חזבאללה, שנהרג במרחב אדלב.
  • התקפת הצבא הסורי לוותה בפעילות אינטנסיבית של חיל האוויר הרוסי (למעלה מ-200 תקיפות). נראה לנו כי מרבית התקיפות כוונו נגד ארגוני המורדים הפועלים בצפון מערב סוריה (בהנהגת ג'בהת אלנצרה). לעומת זאת התקיפות נגד יעדי דאעש המשיכו לתפוס מקום משני, הגם שההסברה הרוסית ממשיכה להבליט את פעילות רוסיה נגד דאעש.
  • משרד ההגנה האמריקאי הודיע על הפסקת תוכנית האימונים של ארגוני המורדים בסוריה, שנחלה כישלון חרוץ (בעלות של כחצי מיליארד דולר). חלופה מבצעית מצאו האמריקאים בהטלת עשרות טונות של נשק ותחמושת המיועדים לכוחות הכורדים ולארגוני המורדים השונים מבלי "לבדוק בציציותיהם". כמה מארגוני המורדים הללו הם אלו, שהסופגים את מירב הלחץ של המתקפה הקרקעית של צבא סוריה, בתמיכה אווירית רוסית.

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה

  • בשבוע האחרון נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות רבות של תקיפות בסוריה ובעיראק באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים.
  • להלן עיקרי התקיפות (על פי משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזורי אלחסכה,תדמר, אלרקה, מנבג' (מצפון מזרח לחלב) ומארע (מצפון לחלב).בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, מחנה אימונים, מרגמות, אתר איסוף נפט גולמי, מבנים וכלי רכב של דאעש (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 10-8 באוקטובר 2015).
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור ביג'י, כרכוכ, מוצול, פלוג'ה, סלטן עבדאללה (דרומית מזרחית למוצול),  חבניה, אלרמאדי, הית, סנג'אר, קיסיק (מערבית למוצול) וחויג'ה (ממערב לכרכוכ). בתקיפות נפגעו, בין השאר,יחידות טקטיות של דאעש, אמצעי לחימה, עמדות לחימה, כלי רכב, סדנא להכנת רכבי תופת, מתקנים לייצור מטעני חבלה, מחסנים של מטענים מאולתרים, מבנים ומנהרות של דאעש (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 10 באוקטובר 2015).
  •  דובר כוחות הקואליציה מסר כי עד ל-6 באוקטובר 2015ביצעו כוחות הקואליציה בראשות ארצות-הברית7,323 תקיפות מהאוויר נגד מטרות דאעש בסוריה ובעיראק 4,701 תקיפות בוצעו בעיראק ו-2,622 בסוריה (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 10 באוקטובר 2015).
  • משרד ההגנה האמריקני הודיע ב-9 באוקטובר 2015 על הפסקת תוכנית האימונים של המורדים בסוריה,שעלותה עד כה הייתה כחצי מיליארד דולר. זאת לאחר שהממשל האמריקני הגיע למסקנה שהתוכנית נכשלה להעמיד כוח צבאי קרקעי, שמסוגל יהיה להביס את דאעש ולהביא להפלתו של הנשיא אסד (ניו יורק טיימס, 9 בנובמבר 2015).
  • מנגד, נראה כי ארה"ב מחפשת דרכים אחרות לסייע לארגונים השונים הנלחמים נגד דאעש מבלי "לבדוק בציציותיהם" יתר על המידה. בהקשר לכך נמסר מ"בכיר אמריקאי", כי ארה"ב הנחיתה מהאוויר תחמושות לכוחות הכורדים (YPG) באזור אלחסכה (אלערביה, 12 באוקטובר 2015). רשת CNN דיווחה (12 באוקטובר 2015), כי מטוסי תובלה אמריקאים הטילו מהאוויר כ-50 טונות של תחמושת המיועדות לקבוצות מורדים בצפון סוריה. בהקשר לכך נמסר בדיווחי סוכנויות הידיעות המערביות, המסתמכים על מקורות אמריקאים, כי ארגוני המורדים הסורים המסתייעים ע"י ארה"ב הגבירו לאחרונה את השימוש בטילי נ"ט מדגם "טאו".
המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה
  • חיל האוויר הרוסי הגביר השבוע את התקפותיו על ארגוני המורדים בסוריה.ההתקפות התבצעו בעיקרנגד ארגון ג'בהת אלנצרה בעלי בריתו באזורים שבהם פעל הצבא הסורי ובמידה פחותה נגד יעדי דאעש (הגם שההודעות הרוסיות מדגישות את התקיפות, שהתבצעו נגד דאעש). התקיפות הרוסיות התבצעובמרחבי חמץ, חמאה, אדלב וחלב (אתר RT.com, 9 באוקטובר 2015).
  • משרד ההגנה הרוסי מסרכי עד כה ביצע חיל האוויר הרוסי למעלה ממאתיים תקיפות. בין ה-8 ל-9 באוקטובר 2015 הותקפו על-ידי הרוסים 60 מטרות. נטען כי בתקיפות הללו נהרגו שני מפקדים בכירים של דאעש. נמסר כי נפגעו כ-300 פעילים מקרב המורדים. 200 מתוכם נהרגו בהפצצה מדויקת שפגעה במטה של ארגון מורדים אסלאמי בשם "חטיבת הצדק" (לואא' אלחק). 100 פעילים נוספים נהרגו בהפצצה על בסיס ומחסן נשק בבית כלא לשעבר ליד חלב. בתקיפות הללו הושמדו: ששה מרכזי תקשורת, ששה מקומות לאחסון אמצעי לחימה, 17 מחנות אימונים ו-17 כלי רכב (אתר rt.com, 9 באוקטובר 2015).
  • בכירים רוסים התבטאו השבוע על הפעילות הרוסית בסוריה: בראיון לערוץ "רוסיה 1" התבטא נשיא רוסיה פוטין, כי רוסיה לא תציב בסוריה כוחות קרקעיים. לדבריו מטרת הלחימה הרוסית הינה ייצוב השלטון הלגיטימי בסוריה ויצירת תנאים לפתרון מדיני (Russia Today). שר ההגנה הרוסי לברוב מסר,כי רוסיה תהייה מוכנה לפעול יחד עם הקואליציה הבינלאומית ועם מדינות ערב במאבק בטרור, אך לדבריו הקואליציה הבינלאומית אינה מוכנה לכך כרגע (סוכנות הידיעות ספוטניק, 12 באוקטובר 2015). אנדריי קרטאפולוב, ראש מנהלת המבצעים במטכ"ל הרוסי, ציין כי רוסיה ביקשה ממשרדי ההגנה של חברות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש להעביר לה מידע מודיעיני על דאעש ופעילי הטרור בסוריה (סוכנות הידיעות ספוטניק, 7 באוקטובר 2015).
הפלת מטוס רוסי
  • ב-11 באוקטובר 2015 פרסמה אחת מזרועות ההסברה של דאעש סרטון בו נראה אדם צונח ממטוס. בסרטון נטען כי מדובר בטייס רוסי שנטש את מטוסו ונמסר כי פעילי דאעש ירו לעברו בזמן שהוא צנח. בסרטון נשמעו קולות ירי רבים (אעמאק, 11 באוקטובר 2015). מנגד, דווח באתר העיתון הבריטי "MIROR" כי צבא טורקיה הפיל מטוס קרב רוסי לאחר שזה חדר למרחב האוויר הטורקי. התקרית ארעה ליד העיירה חריתאן, כ-9.5 ק"מ מצפון מערב לחלב (10 באוקטובר 2015,  אתר mirror.co.uk).

עיקרי התפתחויות בסוריה

המתקפה הקרקעית של הצבא הסורי בצפון סוריה - תמונת מצב (עדכנית ל-13 באוקטובר 2015)
  • ב-7 באוקטובר 2015 פתח צבא סוריה במהלך קרקעיבמרחבי חמאה, אדלב וחלב. מטרת ההתקפה הינה, להערכתנו, הינה לשחרר את הלחץ האסטרטגי, שמפעילים ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתה (צבא אלפתח), על מאחזיו החיוניים של המשטר הסורי באללאד'קיה ובמישור החוף. כמו כן מכוונת ההתקפה לבסס את שליטתו של המשטר הסורי במרחבי הערים חמץ, חמאה וחלב. קונקרטית מכוונת ההתקפהלכבוש בחזרה את אזור אדלב, שנפל לידי המורדים, ולהרחיב את שליטת המשטר הסורי מחלב עד לגבול הסורי-תורכי. מנגד, נראה לנו כי אלרקה, "בירת דאעש", ואזורי השליטה של דאעש שממזרח לפרת ובמדבר הסורי, אינם מהווים בשלב זה יעד למהלך הקרקעי של צבא סוריה.
  • הכח הצבאי הנושא בעיקר נטל המהלך הקרקעי הינו צבא סוריה, המקבל סיוע אווירי רוסי וסיוע קרקעי (מוגבל) מלוחמים איראנים ומפעילים של חזבאללה. הסיוע הרוסי לצבא הסורי מוצא ביטויו בתקיפות אינטנסיביות של מטרות המורדים באזורי הלחימה של הצבא הסורי או באזורים, שבהם מתוכננים להתבצע מהלכים קרקעיים של צבא סוריה. כפועל יוצא מהמהלך הקרקעי וההתקפות האוויריות נמסר על מנוסה של אוכלוסייה אזרחית מאזורי אדלב וחמאה לכיוון הגבול התורכי-סורי (אלג'זירה, 12 באוקטובר 2015).
  • במהלך הלחימה הגישו מסוקים רוסיים סיוע צמוד לצבא סוריה. ב-8 באוקטובר 2015 פרסם ענף ההסברה הקרבי של צבא סוריה, סרטון בו נמסר כי מסוקי קרב רוסים מדגם  MI-35מסייעים לצבא סוריה בלחימה במישור אלע'אב, שמדרום מערב לאדלב (ראו בהמשך) בסרטון נראים ארבעה מסוקים הטסים נמוך אחד אחרי השני במרווחי זמן של שש עד עשרים שניות (יוטיוב, 8 באוקטובר 2015).
דיווח עיתון לבנוני בעל נגישות לחזבאללה על המהלך הקרקעי ומטרותיו
  • העיתון הלבנוני אלאח'באר, בעל הנגישות לחזבאללה, פרסם כתבה בה דיווח על התוכניות להחזרת השליטה על המשטר הסורי בצפון סוריה. להלן עיקר הכתבה (13 באוקטובר 2015):
  • איראן שלחה ב-12 באוקטובר קבוצה ראשונה של כוחות משמרות המהפכה, שתצטרף לצבא הסורי ולכוחות חזבאללה.
  • הכוונה היא לבצע פעולה רחבת היקף להשבת שליטת המשטר הסורי בצפון מערב המדינה. במסגרת זאת מכוונת הפעולה הקרקעית בשלב הראשון להשתלט על האזור הכפרי של חמאה, אדלב וחמץ.
  • בהמשך יכוון המהלך הקרקעי להגיע לגבול סוריה-תורכיה שם יחבור הצבא הסורי לכמה יחידות כורדיות (ה-YPG).
  • לעיתון אלאח'באר נודע כי מפקד כח קדס, קאסם סלימאני, הגיע לצפון מערב סוריה לפני כיומיים (קרי, ב-11 באוקטובר 2015). נמסר, כי הוא מפקד על ההכנות למהלכים ההתקפיים של צבא סוריה ושל צבא עיראק (על פי אלאח'באר מתוכננת בעיראק מכוונת פעולה לכיבוש העיר ביג'י).
מחוז חמאה
  • בכלי התקשורת דווח, כי הצבא הסורי התקדם באזור הכפרי שמצפון לחמאה בסיוע אווירי הרוסי. ב-10 באוקטובר הוא כבש את העיירות עטשאן ואם חארתין מידי ארגוני מורדים וביניהם ג'בהת אלנצרה. הצבא הסורי כבש גם מקום שולט בשם תל סכיכ (ראו מפה), במגמה להתקדם לעבר הכביש הבינלאומי שבין דמשק לחלב הנמצא בשליטת ארגונים אסלאמיים מאז מאי 2014 (סוכנות הידיעות הצרפתית, 11 באוקטובר 2015). בתקשורת הסורית והערבית נמסר, כי כוחות הביטחון הסורים, הרגו עשרות פעילי מורדים ופגעו ב-20 כלי רכב שנשאו תחמושת של ארגוני המורדים.
  • מנגד, הודיע צבא אלפתח שבהנהגת ג'בהת אלנצרה, על פתיחת מערכה חדשה, שמטרתה להשתלט על העיר חמאה. צבא אלפתח קרא לפעיליו המצויים בתוך העיר ולאלו הלוחמים בכביש המוביל לחמאה, לפתוח במהלכים צבאיים בחזיתות השונות על מנת להביא לשחרורה של העיר (אל דרר אלשאמיה, 13 באוקטובר 2015).
מחוז חלב
כללי
  • בעוד שבאזור הכפרי חמאה דווח על הישגים לצבא סוריה, נראה כי במרחב חלב נתקל המהלך הקרקעי של צבא סוריה בקשיים. דווח כי פעילי דאעש כבשו מספר מקומות שולטים במרחב הכפרי שמצפון ומצפון מזרח לחלב וכי התקדמות הצבא הסורי ממזרח לחלב נבלמה. ב-9 באוקטובר 2015 פורסם ע"י אחת מזרועות ההסברה של דאעש, כי פעילי הארגון הצליחו לכבוש   מספר כפרים ומקומות שולטים באזור הכפרי שמצפון מזרח ומצפון לחלב. הכפרים שנכבשו הם: תל שאער (Tall Sha'ir) הממוקם כ-17.5 ק"מ מצפון מזרח לחלב; פאפין (Fafeen) הממוקם כ-17 ק"מ מצפון מזרח לחלב; תל סוסין (Tall Susayn) כ-17 ק"מ מצפון לחלב; כפר קארץ (Kafr Qares) הממוקם כ-18 ק"מ מצפון מזרח לחלב ותל קראח (Tall Qarah)הממוקם כ-19 ק"מ מצפון לחלב. מנגד, נטען, כי כוחות הביטחון הסורים הצליחו להשתלט על האזור שמצפון מזרח לחלב ולסלק משם את כוחות דאעש (אלג'זירה, 12 באוקטובר 2015).
דאעש בלם ניסיונות התקדמות של צבא סוריה באזור הכפרי שבקרבת שדה התעופה כוירס
  • ב-10 באוקטובר 2015 דיווחה אחת מזרועות ההסברה של דאעש, כי הארגון הצליח לבלום התקדמות של צבא סוריה באזור שמצפון מזרח לעיירה אלספירה (Al Safirah), כ-25 ק"מ מדרום מזרח לחלב. זהו הניסיון השלישי תוך פחות מחודש של צבא סוריה להתקדם באזור זה על מנת להסיר את המצור שהטילו פעילי דאעש על שדה התעופה הצבאי כוירס (10 באוקטובר 2015,  a3maqagency.wordpress.com).
מותו של מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראנים
  • ב-9 באוקטובר 2015 הודיעו מקורות רשמיים איראניים, כי מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראנים,תת-אלוף חסין המדאני, נהרג ב-8 באוקטובר 2015 בפאתי העיר חלב. על נסיבות מותו של המדאני קיימות גרסאות סותרות: באחת נמסר כי הוא נהרג בתאונת דרכים ובשנייה כי נהרג במארב של דאעש. על-פי מקורות במשמרות המהפכה, שימש המדאני שימש כיועץ לצבא סוריה.
  • המדאני הינו בוגר מלחמת איראן-עיראק, מוותיקי משמרות המהפכה. בסוכנויות הידיעות נמסר, כי הוא פיקח על כוחות איראניים, שנשלחו לאחרונה לסוריה על-מנת לסייע למשטר הסורי (רויטרס וסוכנות הידיעות התורכית אנטול, 9 באוקטובר 2015)[1]. על פי X דדיווח של Human Rights Watchנהרג המדאני ע"י דאעש במהלך מבצע לשבירת המצור על שדה התעופה כוירס, שממזרח לחלב (BBC בפרסית, 9 באוקטובר 2015).
  •  ב-11 באוקטובר 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר עמוד הכולל את תמונותיהם של ארבעה-עשר בכירים מאנשי משמרות המהפכה האיראניים, שלדבריו נהרגו בעיראק ובסוריה. ההרוג החמישה-עשר הינו תא"ל חסין המדאני עליו דווח לעיל (חשבון הטוויטר أبوعبيده بن الجراح@2e185b5f1926420, 11 באוקטובר 2015).
מחוז אדלב
  • השבוע התנהלו קרבות בין צבא סוריה לבין ג'בהת אלנצרה ובעלי בריתו, במרחב שמדרום מערב לאדלב.נראה כי צבא סוריה מנהל מהלך קרקעי בסיוע חזבאללה ובסיוע אווירי רוסי, שמטרתו לכבוש מחדש את האזורים שאיבד בחודשים האחרונים ולהסיר את האיום של ארגוני המורדים על העיר לאד'קיה, מעוז המשטר הסורי.
  • ב-11 באוקטובר 2015 דיווח בעל חשבון טוויטר של מרכז ההסברה של צבא אלפתח (בהנהגת ארגון ג'בהת אלנצרה), כי עשרה מחיילי הצבא הסורי נהרגו בעת שנבלם ניסיון התקדמות בכפר פורו (Fawru). המדובר בכפר הנמצא במישור אלע'אב, כ-13.5 ק"מ מדרום לג'סר אלשע'ור, עיירה הנמצאת על הכביש המוביל מאדלב ללאד'קיה (חשבון הטוויטר المركز الاعلامي الحر@MediaCenterfr, 11 באוקטובר 2015). נראה כי מטרת הצבא הסורי הינה ככל הנראה לכבוש מחדש את המרחב שבין ג'סר אלש'עור לאדלב על מנת לשלוט בכביש הראשי (M4)המוביל לאללאד'קיה.
  •  כתב ערוץ אלג'זירה בלבנון דיווח ב-10 באוקטובר 2015, כי מפקד שטח בכיר בחזבאללה, בשם מהדי חסן עביד (המכונה אלחאג' אבו רצ'א או חסן חסין אלחאג') נהרג בקרבות במרחב אדלב (אתר ערוץ אלג'זירה וערוץ אלמיאדין, 10 באוקטובר 2015; לבנון פיילס, 12 באוקטובר 2015). הלוויתו נערכה ב-12 באוקטובר 2015 בעיירה אללוויזה, שבדרום לבנון (אתר דרום לבנון). כמו כן דווח באחד מחשבונות הטוויטר, כי נהרגו עשרה פעילים נוספים של חזבאללה במרחב אדלב.
מחוז דיר אלזור
  • דאעש ממשיך להפעיל לחצים על שדה התעופה הצבאי בדיר אלזור. דווח כי פעילי דאעש הפעילו מכונית תופת בשדה (עכס אלסיר, 11 באוקטובר 2015). מנגד, נמסר כי דאעש ספג עשרות הרוגים בניסיונו להתקדם לעבד שדה התעופה.

עיקרי התפתחויות בעיראק

ניסיון חיסול של מנהיג דאעש
  • ב-11 באוקטובר 2015 דיווחו מקורות צבאיים עיראקיים כי מטוסי חיל האוויר העיראקי תקפו שיירה, שבה היה לכאורה אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. נטען כי השיירה הותקפה במחוז אלאנבאר בעת שאלבע'דאדי היה בדרכו למפגש של בכירים בדאעש. בתקשורת הערבית דווח כי אלבע'דאדי לא נהרג בתקיפה אולם "מקורות צבאיים עיראקיים" טענו, כי מספר בכירים בדאעש נהרגו בהתקפה (ערוץ אלמיאדין וערוץ אלבע'דאדיה, 11 באוקטובר 2015).
מחוז אלאנבאר
  • ב-10 באוקטובר 2015 נטל מחוז אלאנבאר של דאעש אחריות על פיגוע התאבדות בצפון העיר אלרמאדי.הפיגוע התבצע באמצעות משאית תופת בבסיס של צבא עיראק והמליציות השיעיות המסייעות לו. פיגוע ההתאבדות בוצע על-ידי מחבל מתאבד שכינויו מחמד אמין אלטאג'יכי, המרמז כי מוצאו מטג'יקיסטאן. לא ידוע האם היו נפגעים באירוע  (אח'באר דולת אלאסלאם, 10 באוקטובר 2015). מקורות עיראקים ממשיכים לדווח כי צפוי ניסיון של צבא עיראק וכוחות מקומיים המסייעים לו להשתלט על העיר אלרמאדי (אלצבאח אלג'דיד, 11 באוקטובר 2015).
מחוז צלאח אלדין
  • מקור ביטחוני עיראקי בכיר טען, כי מבצע לשחרור העיר ביג'י מידי דאעש צפוי להתחיל תוך מספר ימים (אלבואבה, 12 באוקטובר 2015). יום לפני-כן מסר מקור ביטחוני עיראקי כי שני פעילי דאעש ממוצא תוניסאי ומרוקאי נהרגו במארב, שהציבה יחידה מיוחדת של הצבא העיראקי, באזור בית הזיקוק בביג'י (אח'בארנא, 11 באוקטובר 2015).
מחוז נינוא
  • ארגון דאעש במחוז נינוא פרסם ב-10 באוקטובר 2015 סרטון, שבו תועדה שבועת אמונים מחודשת למנהיג דאעש של בני שבט אלכלג', אחד משבטי ג'בור (אחד מהשבטים הסונים הגדולים באזור מוצול) (אתר שיתוף הקבצים archive.org, 10 באוקטובר 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
שני פעילים בכירים בדאעש נהרגו בעיר דרנה
  • נמשכים עימותים אלימים בין ארגון דאעש לבין ארגונים ג'האדיסטיים בעיר דרנה שבמזרח לוב.מקורות בדרנה דיווחו על מותם של שני מפקדים בדאעש: ב-10 באוקטובר נמצאה גופתו של חמזה סאלם עטיה האביל, מפקד בדאעש, שנהרג בידי פעילי "גדודי אבו סלים", ארגון אסלאמי מקומי הצובר כוח (אח'באר ליביא, 11 באוקטובר 2015). ב-9 באוקטובר 2015, נהרג מפקד נוסף בדאעש, מחמד מחמוד אלערג',בידי ארגון מועצת השורא של לוחמי הג'האד של דרנה, ארגון ג'האדיסטי המזוהה עם אלקאעדה (בואבת אפריקיא אלאח'באריה, 9 באוקטובר 2015).
פעילות דאעש מדרום למצראתה
  •  עדי ראיה מסרו, כי פעילי דאעש תקפו ב-8 באוקטובר 2015 שלוש מיכליות באזור אבו קרין שמדרום למצראתה. המיכליות יצאו ממצראתה והיו בדרכן לעיר סבהא, בעומק המדבר הלובי (ראה מפה). עוד נמסר, כי במהלך ההתקפה, התנהלו חילופי אש בין פעילי דאעש לבין כוח "השחר של לוב", התומך בממשלת טריפולי. האירוע הסתיים בהריסת כלי הרכב של כוח "השחר של לוב" ובהשתלטות על המיכליות (אח'באר ליביא, 8 באוקטובר 2015).
דאעש מנסה לגייס פעילים לשורותיו בלוב
  • מקורות לוביים מסרו, כי שלוחת דאעש בלוב מנצלת את הכספים, שהיא צוברת מהברחות סמים, מסחר בנשק וגזילת רכוש ציבורי ובנקים, כדי לגייס לוחמים לשורותיה. חוקר לובי בשם עבד אלעזיז אע'ניוהסבור, שארגון דאעש גזל כספים רבים מלוב, בעיקר מבנק בעיר סרת, ושהוא מקבל תמיכה גדולה מגופים מתוך לוב ומחוצה לה. כמו כן נהנה הארגון מרווחי הברחת סמים וסחר בנפט. עוד הוסיף החוקר, שהארגון כופה תשלום מיסים על האוכלוסיה ומטיל עליה קנסות. לדבריו רבים מהמגוייסים ע"י דאעש הינם צעירים מובטלים, החיים בצל תנאים כלכליים קשים. לדבריו דאעש פועל להקמת צבא גדול, שבאמצעותו יוכל להרחיב את שליטתו בלוב (אח'באר ליביא 24, 8 באוקטובר 2015).
תורכיה
דאעש מואשם באחריות לפיגוע רב נפגעים באנקרה
  • ב-10 באוקטובר 2015 בשעות הבוקר בוצע פיגוע התאבדות רב נפגעים באנקרה במהלך הפגנה של מפלגות שמאל, ארגוני עובדים תורכיים והמפלגה הכורדית HDP. ההפגנה כוונה לקדם את השלום בתורכיה ולמחות על העימות המתמשך בין כוחות הביטחון התורכים לבין ה-PKK98 ממשתתפי ההפגנה נהרגו ומעל 200 נפצעו. היה זה פיגוע הטרור החמור ביותר בתולדות תורכיה. אף ארגון לא קיבל עד כה אחריות לביצוע הפיגוע. ראש ממשלת תורכיה, רג'פ טאיפ ארדואן, טען לאחר ישיבה שקיים עם ראשי מנגנוני הביטחון, כי ישנן עדויות חזקות לכך, שהפיצוצים בוצעו ע"י שני מחבלים מתאבדים. הוא היפנה אצבע מאשימה לעבר ארגון דאעש, ה-PKKאו ארגוני שמאל קיצוניים.
  • בחשבון טוויטר בשפה התורכית דווח, כי דאעש ברך את מבצעי פיגוע ההרג ההמוני. בחשבון נאמר "אנחנו מברכים את המבצעים. השבח לאללה שהפיגוע בהפגנת הקומוניסטים באנקרה הצליח. אנחנו מתפללים לאללה, שמספר המפגינים יגדל..." (milliyet.com.tr, 10 באוקטובר 2015). עוד נמסר, כי קבוצה שהציגה עצמה כמחוז התורכי של דאעש, פירסמה סרט וידאו בו קראה לתורכים להצטרף אליה (millyet, 13 באוקטובר 2015).
  •  מקורות ביטחוניים תורכיים באנקרה מסרו לסוכנות הידיעות אנטוליה כי שיטת ההתקפה וכמות חומרי הנפץ מסוג TNT, שנעשה בה שימוש, דומים לאלה של הפיגוע שהתרחש בעיירה סורוק (Suruc) ביולי 2015. לדבריהם הדבר מרמז שהפיגוע בוצע על-ידי דאעש, שכן דאעש - על-פי גורמי ממשל תורכיים - היה אחראי על הפיגוע בסורוק, שבו נהרגו 27 בני-אדם (סוכנות הידיעות אנטוליה, 10 באוקטובר 2015; אתר ערוץ אלג'זירה, 11 באוקטובר 2015; רויטרס,11 באוקטובר 2015).
  • בשלב זה אין בידינו אימות לדיווחים התורכיים בדבר אחריות דאעש לפיגוע. אם יסתבר כי דאעש אכן ביצע אותו עלול הדבר לדרבן את תורכיה להחריף את פעילותה נגד דאעש, כולל ביצוע פעילות אפקטיבית יותר נגד מעבר פעילי דאעש לסוריה (תורכיה עדיין נותרה הצינור הלוגיסטי המרכזי של דאעש).

מצרים וחצי האי סיני

  • כוחות הביטחון המצריים המשיכו בפעילות מוגברת נגד שלוחת דאעש בחצי האי סיני. במקביל לפעילות הסיכול והמנע המצרית המשיכו פעילי מחוז סיני של דאעש לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחוןהמצרים בעיקר באזור שיח' זויד. להלן מספר אירועים:
  • ב-11 באוקטובר 2015 נפצעו שלושה שוטרים מצרים בפיצוץ מטען גדול כנגד שריונית, שניצבה ליד מטה משטרה באלעריש (אתר סוכנות הידיעות הטורקית Anadolu, 11 באוקטובר 2015).
  • ב-9 באוקטובר 2015 הפעילו פעילי מחוז סיני של דאעש מטען כנגד נגמ"ש והשמידו אותו. הפיגוע בוצע בקרבת מחסום אלג'ורה, מדרום לשיח' זויד (חשבון הטוויטר العسقلاني القرشي@m_top31, 10 באוקטובר 2015).
  • ב-9 באוקטובר 2015 הפעילו פעילי מחוז סיני של דאעש מטען כנגד רכב שהוביל תחמושת לצבא מצרים בכביש המוביל לשי'ח זויד (חשבון הטוויטר ادريس@talebiidriss, 9 באוקטובר 2015).
  • ב-8 באוקטובר 2015 סוכל ניסיון פיגוע של רעולי פנים רכובים על ארבעה אופנועים במחסום מערבית לשיח' זויד. צלפים של כוחות הביטחון המצרים ירו לעברם ממרחק רב וגרמו לבריחתם (אתר alwatannews.com, 8 באוקטובר 2015).

פעילות סיכול ומנע

משטרת תורכיה תפסה בעיר גאזיאנטפ, שבדרום תורכיה, ציוד להטבעת מטבעות עבור דאעש
  • עיתון ג'מהורייט דיווח ב-7 באוקטובר 2015 כי בפשיטה שערכה משטרת העיר גאזיאנטפ, שבדרום תורכיה,נתפס ציוד להטבעת מטבעות עבור "המדינה האסלאמית" של דאעש. בפשיטה נעצרו ששה חשודים- אזרחים זרים. בחיפוש שנערך בבתי העצורים ומכוניותיהם נתפסו 12 תבניות להטבעת מטבעות, 4 תבניות חיתוך עגולות וכן 20 לוחות בדיל. ששת החשודים הזרים נלקחו לחקירה (אתר עיתון ג'מהוריית, 7 באוקטובר 2015).
סיכול פיגוע טרור במוסקבה
  • בדיווחי התקשורת המערבית והרוסית נמסר, כי משטרת רוסיה הודיעה ב-11 באוקטובר 2015 כי היא עצרה כמה חשודים, שתכננו פיגוע טרור במוסקבה. שירות הביטחון הפדראלי של רוסיה הודיעה, כישניים מהעצורים אומנו ע"י דאעש בסוריה. עוד נמסר משירות הביטחון כי העצורים הגיעו למוסקבה עוד לפני תחילת ההפצצות הרוסיות בסוריה. על פי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית טאס נמצאו בדירתו של החשודים כארבעה ק"ג של חומרי נפץ. נמסר כי תושבי הבניין פונו וחומרי הנפץ נוטרלו (הארץ המצטט את רויטרס ואי.פי, 13 באוקטובר 2015). אלכסנדר בורטניקוב, ראש ה-FSB, מסר, כי 12 תומכי דאעש, אשר הגיעו מסוריה, מוחזקים ברוסיה בחשד למעורבות בפעולות טרור (טאס, 13 באוקטובר 2015).

פעילות תודעתית של דאעש

דאעש ואלקאעדה החלו להפיץ מסרים באמצעות אפליקציית מסרים מוצפנים על רקע סגירת חשבונות רבים של חברים המזוהים עם הארגונים הללו בטוויטר
  • על-פי דיווח (בערוץ ה-BBC 7 באוקטובר 2015החל דאעש להפיץ את התעמולה שלו באמצעותאפליקציית מסרים מוצפנים בסמארטפון בשם Telegram.פעילות זו, על-פי הדיווח, החלה להתבצע בחודש האחרון בשל מחיקת חשבונות טוויטר רבים המזוהים עם דאעש. אפליקציית Telegramמאפשרת להעביר מסרים למספר חברים בלתי מוגבל.  ב-26 בספטמבר 2015, ארבעה ימים לאחר שהושקה האפליקצייה, החלה זרוע ההסברה של דאעש להפיץ דרכה מסרים באמצעות ערוץ בשם נשר (Nasher). נכון לתאריך פרסום הכתבה, ערוץ זה כולל 4,500 חברים רשומים. דאעש מפיץ באפליקציה זו תעמולה, מספר דקות לפני שהוא מבצע זאת בטוויטר.
  • מטה החברה שיצרה את האפליקציהTelegram ממוקם בברלין. האפליקצייה מאפשרת לבצע העברת מסרים, לרבות צ'ט, בצורה מאובטחת, מאחר שהיא מבצעת הצפנה כבדה של המסרים הנשלחים. החברה הציעה פעמיים פרס של 300,000 דולר אמריקאי לאדם הראשון שיצליח לפצח את ההצפנה שלה. בנוסף לדאעש, גם ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב ארגונים נוספים המזוהים עם דאעש ואלקאעדה החלו להשתמש באפליקציית Telegram(אתר bbc.com, 7 באוקטובר 2015).
http://www.terrorism-info.org.il/he/article/20885


אין תגובות: