סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, 11 באוקטובר 2015

הלחימה הרוסית במזה''ת והשלכותיה



  הרוסים כבר כאן,לאף אחד אין ספק
מה שהתחיל בהפרחת בלוני ניסוי אודות ידיעות על רצונם העתידי או הגעתם בפועל של הרוסים לסייע לאסד דרך הפרות מרחבם האווירי של מדינות נאט"ו בדגש על הבכיינות הטורקית לאחר כל אלו המהלך הזה רקם עור וגידים וקיבל צורה בדמות כח צבאי גדול שהגיע באוויר וביבשה לסוריה והפעיל מערך אש קטלני על אדמת לאדמת סוריהועוד לא נאמרה המילה האחרונה .


האיש והאגדה (תרתי משמע)? 

לפני ימים אחדים עלתה לרשתות השונות ידיעה חשובה הטומנת בחובה חומר מודיעיני (גלוי)שרב ערכו.
ע״פ הידיעה איראן היא זו שבקשה מרוסיה להתערב בנעשה בסוריה וזאת עקב כישלונם ההולך וגובר של איראן ובנות בריתה סוריה וחיזבאללה לכולם יש רשימה ארוכה של נזקים כתוצאה מהלחימה למען צבא סוריה,איש הקשר והמתווך בין הצדדים היה לא אשר מקסאם אל סולימאני האיש והאגדה האיראני מפקדת כח אל קודס במשמרות המהפכה האיראניים.

אימות הידיעה או שלילתה מעלה שאלות רבות שיכולות לשפוך אור על עניינים רבים

ידיעה זו טומנת בחובה חומר רב ערך , שיכול לתת לנו הבנה יסודית על מאחורי הקלעים של כל הלחימה בסוריה בין היתר :

עד כמה קריטי היה ועודנו מצבו של צבא אסד ?
עד כמה "חזק" הצבא האיראני (המתברבר חדשים לבקרים )?
מהו מצבם הכלכלי של הסופנסארים האיראנים ?
עד כמה נשחק כוחו של חיזבאללה ?
ומנגד מהו מצבם של המורדים בחזיתות הלחימה השונות?
ניגע בעניין הזה בהמשך ובינתיים נחזור לחימה בסוריה.

הפנים האמיתיות - הפילהרמוניה המערבית אירופאית 
מי שעקב אחרי כל נושא התערבות הלחימה הרוסית בסוריה נחשף לפילהרומניה מערבית אירופאית שבראש ובראשונה משקפת את האינטרסים שלהם בסוריה ובשל כך מסירה את המסיכה העבה והרב גוונית מעל פניהם,מסיכה שהתלבשה יפה על פניהם במשך קרוב ל 5 שנות לחימה בסוריה,רובם ככולם נגעו בעניין התקיפות שלצערם הרב לא מתעסקות עם דעא"ש ..ובמילים אחרות פוגעות במורדים.
ב 1/1/0/15 שר החוץ הברירטי צייץ בטוויטר את חששותיו בגלל התקפוות הרוסים על המורדים המתונים (וזכה לתגובה נלעגת וחדה משגריר רוסיה בבריטניה.)
ב 2/10/15 מספר נשיא צרפת על דרישתו האחרונה בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפיה הוא "דרש ממנו לתקוף את דעא"ש ורק את דעא"ש".
ב 3/10/15 אומר שר החוץ קרי בראיון לרשת ה BBC
כי על איראן ורוסיה לשים בצד את האינטרסים הגאופוליטיים שלהם בסוריה ולפעול לסיום המשבר הסורי,חשוב שרוסיה תתקוף בסוריה רק את דאעש מקווה שהשת"פ בין ארה"ב לאיראן יתגבר בעקבות הסכם" הגרעין.
בהמשך אותו היום מודיע שר ההגנה הבריטי כי תמיכתה של ורוסיה בסוריה מחזקת את אסד ולא מחלישה אותו
ועדיין באותו היום אחרי חילופי מסרים חד צדדים יוצאות מדינות צרפת, גרמניה, קטאר, ערב הסעודית, טורקיה, בריטניה וארה''ב בהצהרה משותפת על מעשיה של רוסיה ע"פ המסר : "אנחנו, הממשלות של צרפת, גרמניה, קטאר, ערב הסעודית, טורקיה, בריטניה וארצות הברית של אמריקה מצהירות את הדברים הבאים לנוכח הפעולות הצבאיות האחרונות של הפדרציה הרוסית בסוריה:
אנו מביעים את הדאגה העמוקה שלנו בכל הקשור להצטברות הכוחות הרוסיים הצבאיים בסוריה ובמיוחד ההתקפות של חיל האוויר הרוסי בחאמה, חומס ואידליב שהובילה לפגיעה באזרחים ולא לפגיעה בדעא"ש,פעולות צבאיות אלה מהוות הסלמה נוספת ורק יתדלקו עוד יותר את הקיצוניות וההקצנה.
אנו קוראים לפדרציה הרוסית לחדול מיד מהתקפותיה על האופוזיציה והאזרחים הסוריים ולמקד את מאמציה במלחמה בדעא"ש.
ב 4/10/15 יום לאחר מכן יוצא נשיא טורקיה ארדואן בהצהרה , מצטרף לדברי ראש ממשלת בריטניה ואומר כי "הצעדים שרוסיה נוקטת וההפצצות בסוריה אינם מתקבלים על הדעת בשום שורה, למרבה הצער, רוסיה עושה טעות חמורה".
לאף אחד אין עוד ספק,מעשיה של רוסיה בסוריה הוציאו את כל העכברים מהחורים וחשפו את הפנים האמיתיות של מדינות אירופה והמערב אותם פנים שתומכות יד ביד במשך 5 שנים במורדים,אותם פנים שהיו המושכים בחוטים מאחורי הלחימה העזה בסוריה ושפיכת הדמים הבלתי פוסקת לא שתמיכתם הייתה סוד צבאי,אך הייתה בבחינת מגלה טפח ומכסה טפחיים.
הצפצוף הרוסי 
פוטין וצבאו הרוסי ממשיך בשלו שולח מדבר לחוד ועושה לחוד דיבורים רכים לעבר המערב לצד מעשים כוחניים לעבר המורדים תקיפות ראוותניות מהים מהאוויר ומהיבשה כל אלו הם חלק מההצגה שעלולה להמשך לעוד חודשים ארוכים.

חתן דמים- הצ'אנס האחרון 
נשיא סוריה אסד ששמר על שתיקה רבתי במשך השנים האחרונות בכל הקשור ללחימה הפנים סורית ,לא אישר ידיעות אודות התערבות האיראנית ושכירי חרב ולא הכחיש סיוע או ניסיון סיוע לעברות נשק עבור החיזבאללה.
לפני ימים בודדים חרג נשיא סוריה ממנהגו ודיבר על מה שהוכע כעובדה מוגמרת על לחימתה של רוסיה לצד סוריה.
אסד שבמשך 5 שנים עשה הכל כדי לשרוד ולא בחל בשום אופציה קיימת למגר את צרותיו ואוייביו מבית, כל המכות הקיימות באו על עמו אחת אחרי השניה,אסד יודע שרוסיה היא הצ'אנס האחרון בשרשרת הצאנסים שניתנו לשלטונו של אסד , ולא לחינם התבטא אסד כי אם תכשל הקואליציה בין רוסיה סוריה איראן ועיראק האזור יושמד.
יושמד כי רוסיה לא תתן למורדים לזנב בהם ולהוציא אותם מושפלים בכל מחיר
יושמד כי רוסיה בסופו של דבר נלחמת עם המורדים שמיש שמושך אותם שה מדינות המערב ארה"ב ומעצמות אירופה והדרך מכאן לפיצוץ לא ארוכה.
יושמד כי אסד "יצטרך" להתאבד על המורדים ולנסות לסגור חשבון פתוח עם אוייבים וותיקים.

ברית דמים-לוט בערפל 
ברית הדמים החדשה שנרקמה בין מדינות האזור מצביעה על מפסידים ונשכרים בני ברית חזקים = רוסיה וסוריה ומנגד בני ברית שיחסיהם לוטים בערפל יחסי רוסיה וסוריה עם איראן וחיזבאללה.
לאף אחד אין ספק שרוסיה נכנסה לתמונה לצד סוריה,סוריה סומכת על רוסיה בעיניים עצומות כמעצמה שניה בעולם ומעצמה אקטיבית להבדיל מארה"ב שהפכה בשנות שלטונו של אובמה למעצמה פאסיבית שלא נאמר מעצמה על הנייר.
ברית הדמים החדשה מתרחבת קמעה למזרח לאיראן ולעיראק מכל הדיווחים השונים עולה נתמונה ששיתו"פ בין איראן עיראק ורוסיה הוא לא במינון גבוה, נכון לעת עתה.
בדיווחים שבאו מהצדדים הנזכרים עולה שצד אחד מפרסם את הברית החדשה והציר והמשולש העירקי איראני סוריה והצד השני מבטא את ההתעלמות המכוונת של רוסיה מאיראן שהייתה הספונסרית של סוריה במשך כמעט 5 שנים של לחימה בלתי פוסקת זו שהשקיעה דמים- תרתי משמע בבת בריתה הסורית.
דיפלומטים בממשל האיראני התבטאו לא פעם שתקוותם היא שהרוסים יעשו בסוריה מה שרוצה השלטון הסורי ולא רק הרוסי ,די באמירה שכזו להבין את האי אמון והחשש שבו נתונים האיראנים אי אמון וחשש שנובע בראש ובראשונה מערפל כבד על טיב כוונותיהם של הרוסים בלחימה הסורית מה שנקרא נתנו להם אצבע והם רוצים את כל היד.
קר חם איראן -רוסיה 
ההתערבות הרוסית בסוריה לא פוסחת על יחסי איראן סוריה,זו הראשונה הייתה שחקן מרכזי בזירה כשמדי שבוע שלחה במטוסי תובלה אלפי לוחמים איראנים נשק ושאר צעצועים בקו טהרן-דמשק
זו שמימנה את לוחמי משמרות המהפכה לצד צבא אסד ולוחמי חיזבאללה על אלמנותיהם ומשפחותיהם.
כל זה נפסק בשבועות אחדים כשאור הזרקורים הרוסי מאיר לעבר הרוסים ומשאיר עלטה כבדה בצד האיראני.
התבטאות דיפלומט בכיר איראני אודות חששותיהם של איראן אל מול מעשיה של סוריה מבטאת יותר מכל את הפחד האיראני מאיבוד הדומיננטיות שלה כרפובליקה איסלאמית במזה״ת במיוחד כשהיא המובילה בעשייה בלתי פוסקת לאיים על ישראל ולחזק את זרועותיה בעוטף ישראל.
הפעילות הרוסית הלא שקופה בסוריה מוסיפה להעכיר על היחסים הלא ברורים בין רוסיה לאיראן שזו האחרונה הגישה תביעה נגד רוסיה בגלל פרשיית סוללות האס 300 בנוסף למתיחות גדולה מאוד המתבטאת בהצבת כוחות צבא ואמל"ח באזוורים בעלי אינטרסים מנוגדים לשתי המדינות (הובא בכתבה המושקעת של עיתונאי רוטר POPAY כל אלו מותחים את החבל ומעלים את סף הרתיחה בפקעת העצבים האיראנית, שעם כל הכעס והתסכול
הם מנסים לא לצאת משפיות שיכולה להעלות להם ביוקר בסופו של דבר רוסיה אינה אמריקה..

קר-חם יחסי איראן וחיזבאללה אל מול סוריה
מי שנדחק מהלחימה הפנים סורית הם לא אשר לוחמי חיזבאללה ואיראן ,לא שאדמת סוריה ריקה מהם אך ברור שאיראן וחיזבאללה נסוגו ודיללו כוחות בכמה חזיתות
אם איראן וחיזבאללה תכננו לצאת מסוריה בסוג של כבוד ורוגע לע"ע הם יוצאים משם בזלזול ולב כבד
על פניו אסד בטוח בצעד הענק והאחרון שעשה למען הצלת שלטונו גם במחיר של כתף קרה לאלו שמסרו נפש עבורו קרי חיזבאללה ואיראן.
אסד מתחמם היטב בחיבוק הדוב הרוסי ונמנע לצאת מזרועותיו למחוזות קרים שכבר ביקר בהם בעבר ולא ראה מהם ח'יר.
איראן והחיזבאללה צופים מהצד על כל צעד שנעשה בלחימה הפנים סורית
איראן "פגיעה" יותר מארגון החיזבאללה לאור העובדה שהיא השחקן הראשי- מדינתי שנדחק מהזירה בין מרצונו (בתחילה) או שבכפייה,משל הייתה סוריה למכרז אזורי ומה שנותר הוא להמתין בסבלנות לראות לאן פני רוסיה עד אז לנסות אסוף את השברים.
אוגוסט חם-משהו מתבשל
ב 7/8/15 מפרסם הפוקס ניוז האמריקני דיווח המתבסס על מקורות מודיעין מערביים לפיהם ב 4/7/15 עולה קסאם אל סולימאני על טיסה מסחרית מקום איראן -רוסיה ונפגש עם לא אשר מנשיא רוסיה ושר ההגנה הרוסי,ביקורו החל בשישי בבוקר שעון מוסקבה והסתיים ביום ראשון בבוקר בו שב לאיראן.
ע״פ הדיווח ההוא והערכות שפורסמו באותו העת עולה כי ככה"נ דנו השלושה בין היתר בעסקאות נשק עתידיות הין המדינות לאור הסרת הסנקציות (שבין כה הופרו והיו לאוויר עבור הרוסים).
זמן לא ארוך לאחר הפרסום הזה מפרסם העיתון הלבנוני א ספיר ידיעה מפי מקורות שונים אודות ביקור שני בתוך זמן של חודשיים של קסאם אל לסולימאני במוסקבה
ידיעות אלו זכו להכחשות של בכירים רוסים ולחילופי מסרים והאשמות בין האמריקאים והרוסיים אך נעלמו בתהום הנשייה של דוקטורינת אובאמה הצולעת שלא נאמר דוקטורינת שלושת הקופים.

ידיעות אלו היו הסנונית הראשונה לכאורה למה שרואות עיני העולם היום אודות שיתו"פ אגרסיבי של הצבא הרוסי על אדמת רוסיה אלו הפירות של קסאם אל סולימאני

היה או לא היה 
אחת הנקודות החשובות במהלכים שקדמו להתערבות הרוסים בלחימה הסורית הוא הדיווח האחרון שעלה לתקשורת הערבית והבינלאומית על פיו כל המהלך הזה הוא פרי מחשבתם של האיראנים ושליחם קסאם אל סולימאני שהגה בעשר אצבעותיו תוכנית מלחמה להצלת שלטונו של אסד וכו'
הדיווח הזה כמו שנכתב למעלה שטומן בחובו אור וחושך שאלות ותשובות תעלומות ופתרונות.
הנקודות הבוהקות בו מתייחסות לאיראנים יותר מכל, על פי הדיווח נראה כי איראן זו המתיימרת להיות הרפובליקה האיסלאמית זו המציגה השכם וערב מערכות נשק בדיוניות ויחודייות זו האחרונה קרסה בפני המורדים?זו האחרונה משוועת לעזרת הגיבורים?זו האחרונה המאיימת על ארהב השכם וערב מתחננת לעזרת הרוסים?
האם סולימאני מאחורי הקלעים של ההתערבות הרוסית?
אם נשאל את הורסים הם יכחישו והם הכחישו
אם נשאל את האמריקאים הם יאשרו והם אשרו
סביר להניח שכל אחד חושב שהאמת אצלו...
האמת היחידה כרגע היא הימצאות הרוסים על אדמת סוריה המציאות החדשה יש השכלות כבדות מאוד על כל האזור אך בראש ובראשונה השלכות שמגיעות בעיקר לשולחנם של ארגון החיזבאללה.
זכרון לטווח קצר 
לפני חודשים ושבועות אחדים עיני העולם היו מופנות לקרבות ״הבלימה״ של חיזבאללה קרבות עקובים מדם אל קוצייר באל סאפירה הרח הקלמון הרי הרמל ועד לזבאדני שבזו האחרונה מוצא עצמו חיזבאללה נסוג בחזרה להגן על הבית,הזיכרון הקצר שלנו בכל הקשור לארועים ולקרבות הרבים של חיזבאללה בסוריה ובלבנון נובע בראש ובראשונה בגלל קצב הארועים ממרחבי הקרבות נשטפו בדם הלוחמים האיראני הלבנונים הסורים ושאר ארגוני המורדים נדמה שכל אלו נעצרו קמעה במקום בו יש דריכת רגל רוסית ונטישת רגל חיזבאלונית-איראנית.
עד לפני שלושה חודשים כשסגאת הסכם הגרעין הייתה בסיומה הופנו העיניים אל ההשלכות המכריעות של ההסכם על- איראן המדוברות והחשובות שבהם היו:
1-הסרת הסנקציות.
2-הפשרת הכספים.
ההשלכות של שניהם רבות מאוד והיו כבדות משקל הן על איראן והן על בנות בריתה בדגש על חיזבאללה שזו הראשונה הייתה ועודנה הספונסרית שלו, הזרמת הכספים המופשרים היו בראש ובראשונה מועילות לשניהם לחיזוק הכלכלה האיראנית -חידוש וביסוס זרועות איראן בעוטף ישראל בדגש על חיזבאללה.
בכירים איראנים לא הסתירו את כוונותיהם לבסס לחזק ולחדש אחיזה חדשה של זרועות איראן בעוטף ישראל לשלוח ולנטוע זרועות חדשות בגזרת קונייטרה ולבסס ולרענן את הזרוע המשמעותית באזור-חיזבאללה שהוא הגורם המכריע והחזק בין הזרועות.
חיזבאללה מצד עצמו היה נואש למזומנים ,מזומנים שיעודדו צעירים ממרחבי לבנון וסוריה להצטרף לקרבות,מזומנים שירנינו את לב האלמנות של הלוחמים הרבים שזכו לחזור בארונות ולצד אלו שלא זכו לחזור גם לא בארונות.
אך למגינת ליבם הכסף האיראני טרם זרם לקופת החיזבאללה
הכסף שהיה אמור להיות הנדבך החשוב כאן טרם הגיע לייעודו
בינתיים בשטח המציאות מעל הכל ומאז סוף הסכם הגרעין מצא את עצמו חיזבאללה נלחם בחזיתות נוספות שהאחרונה והמתוקשרת שבהם הייתה חזית הזבאדני חיזבאללה לא זכה לטעום את טעם הכסף שקונה את הכל ,הכל כולל חיזוק יכולתיו עד פרנסת מפקדיו ולוחמיו.
ושוב כמו בכל ארועי ההשלכות הכבדות נפלו תמיד על פתחו ארגון החיזבאללה השלכות שהטילו צל ואף אור על פשר יכולותיו כוונותיו ורצונותיו.
בין ארועי העבר ניתן למנות סדרת חיסולים המיוחסים לישראל של בכירי ציר הרשע ומיגור תשתיות הטרור שלהם עד הארוע העיקרי שהשלכותיו היו תקווה גדולה לאיראן לסוריה ולארגון החיזבאללה
וכלה לעת עתה כמה שנחשב כ פרשת דרכים של ארגון החיזבאללה- ההתערבות הרוסית בסוריה וחזרתו ברצונו או בעל כורחו של הארגון מהלחימה באדמת סוריה היישר אל קווי ההגנה בעוטף ארץ הארזים ופנים לה.
איזהו חכם הלומד מכל אדם 
התערבות הלחימה הרוסית בסוריה הביאה את חיזבאללה ובת בריתו הטבעית לספסל הלימודים המזרח תיכוני,איראן וחיזבאללה לומדים בוחנים היטב את דוקטורינת הלחימה הרוסית ,את התגובות הרוסיות כלפי המערב כלפי נאט"ו תגובות אלו בוודאי יהיו אור אדום לטעות איראנית מול רוסיה,איזהו חכם הלומד מכל...אדם.
סוף מעשה במחשבה תחילה 
לכל הצדדים ברור שהמציאות המופקרת שהייתה קיימת על האדמה הסורית השתנתה וכל ניסיון לבדוק עד כמה השתנתה יכול לעלות ביוקר לאיראן הרחוקה ולחיזבאללה השכן הקרוב.
איראן וחיזבאללה מוצאים עצמם מצמצמים פעילות ומנסים להסתגל לאור החיים החדש תחת הצל הרוסי על אדמת סוריה.
שעיקרה הוא שאם עד היום הייתה אדמת סוריה מופקרת לחסדי ציר הרשע עבור העברות ומשלוחי נשק,הרי שהיום מהלכים שכאלו יכולים לסבך את השולח המשנע והמקבל עם לא אשר מהספונסר החדש שלקח את השטח תחת חסותו,שלא נאמר להסתבך עם מציבי קוווים אדומים וותיקים בשנים.

חיזבאללה לאן?
אוקטובר 2015 הוא עוד פרק זמן נתון בו יכול החיזבאללה ללכת באופן טבעי ולהמשיך את מה שהזניח בקו הרגיל והעקבי שלהם ועשיית המקסימום לחיזוק מעמדו ומוכנתו המקסימאלית ללחימה מול ישראל, אך עם כל זה ברור לחיזבאללה שאוקטובר 2015 יכול להיות עוד פרק זמן בו נתון החיזבאללה על פרשת דרכים כבדת משקל בדיוק כמו באירועים קודמים בהם היה הארגון "פגיע" ( ועוד היד נטויה ...) "ובארועים מכוננים" שעל פי חלק מהשלכותיהן היה אמור לחזור אל ארץ הארזים...היום כמו אז יודע חיזבאללה שזו הדרך אך שום דבר לא בטוח בה תוכניות לחוד ומעשים לחוד במיוחד ששינויים גדולים קרו במזה"ת במיוחד ברגע הגעת הרוסים ללחימה בסוריה.
חיזבאללה בצד של איראן ,ואיראן בצד של עצמה כשאסד מטה כתף קרה לעברם ומתחמם בחיבוק הדוב הרוסי שספק אם מחבק אותו מרצון או מכפייה.

http://rotter.net/forum/scoops1/254376.shtml

29/10/2015

השבוע הביאו אמצעי התקשורת הערביים ידיעה שלא ראיתי אזכור דומה לה בתקשורת הישראלית. על-פי הדיווח, הקרמלין הודיע שעד סוף השנה, כלומר במהלך החודשיים הקרובים, יבקר מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז ברוסיה. לכאורה, ידיעה לא חשובה במיוחד. והרי מנהיגים מרבים בנסיעות ובביקורים זה אצל זה. אלא שכאן מדובר במשהו גדול הרבה יותר, במהלך מדיני המסמן לדעתי את המעבר של סעודיה אל הברית הרוסית. ויש לכך מספר סיבות.

מזרח תיכון חדש

זה לא סוד שארצות-הברית משדרת לאזורנו סימנים של חולשה; הן בשל החלטת הנשיא אובמה להתפטר מתפקיד השוטר של העולם, והן בשל התמקדותה של ארצות-הברית במערכת הבחירות. אין היום עם מי לדבר בוושינגטון, ובפרט לאחר שהתברר שההסכם עם איראן הוא עובדה מוגמרת. הסעודים יוצאים מגדרם מרוב זעם על ההסכם ורואים בו בגידה אמריקנית בהם, לא פחות. אך בניגוד לישראל הם אינם מחצינים את רגשותיהם ומשחקים בזירה הבינלאומית בקור רוח ובראייה מפוקחת של המציאות.
מנגד, הסעודים מזהים את הנחישות הרוסית המתבטאת במעורבות בסוריה, נחישות בולטת על רקע החידלון של ארצות-הברית ונאט"ו. הסעודים חוששים שאסד יישאר בשלטון, כי הם רואים בו כופר בשל היותו עלווי, ועל-פי גישתם אין דרך להכשיר שלטון של כופר על מוסלמים. הם גם זועמים על מרחץ הדמים בניצוחו של "הקצב מדמשק", שעלה בחיי מאות אלפי אנשים, שרבים מהם מוסלמים סונים. המלך סלמאן רוצה להיות קרוב לאזנו של פוטין כדי להשפיע עליו בעניין זה.
סיבה נוספת היא החשש הסעודי מברית רוסית-איראנית שלסעודיה לא תהיה השפעה עליה. בלי גב אמריקני-אירופי סעודיה מעדיפה את האמרה: "אם אינך יכול להכות אותם הצטרף אליהם". לתחושת המלך, הוא יוכל להשפיע על האיראנים בעניינים כמו תימן, עיראק וסוריה אם יהיה בתוך המועדון ולא מחוץ לו. סימן לכך ניתן אולי לקבל מן הידיעותעל סיומה הקרב של הלחימה הסעודית בתימן נגד כוחות החות'ים, הפרוקסי של איראן.

בא לשכונה בחור חדש

זה אולי יפתיע חלק מכם, אך סעודיה מעוניינת גם לוודא שרוסיה לא תפעיל את כוחות הקרקע שלה נגד ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאע"ש).
סעודיה איננה אוהבת את הג'יהאדיסטים של הח'ליף אבו בכר אל-בגדאדי, בעיקר בגלל שהם הוציאו שם רע לאסלאם. אולם מצד שני, המלך הסעודי איננו רוצה לראות איך שרוסיה – מדינת כופרים, שותי וודקה ואוכלי חזירים – מחסלת מספר גדול של מוסלמים סונים ומפילה ברוב בושה מדינה אסלאמית-סונית. ככלות הכול, היו זמנים שבהם סעודיה תמכה ב'מדינה האסלאמית'.
כל הסיבות הללו ביחד שולחות את מלך סעודיה היישר אל זרועותיו השריריות של פוטין. אבל חשוב גם לראות את מסגרת המפגש: המלך הסעודי עוזב את ארמונו נוסע לבקר את פוטין בביתו של פוטין. בעבר היו נשיאים וראשי ממשלות משחרים לפתחו של מלך סעודיה, והיום הוא זה שנוסע לפוטין, הבחור החדש שבא לשכונת המצוקה הנקראת המזרח-התיכון, כדי להראות לקרוב ולרחוק מי פה בעל הבית.
גם בישראל גילו את רוסיה ואת ההשפעה הגוברת שלה באזור, וזה מה ששלח את נתניהו לפוטין לפני כחודש, כמו גם מה שגרם לביקורי קצינים בכירים רוסיים בישראל. נראה שעל רקע המעורבות הגוברת של רוסיה בסוריה גדל גם הרצון שלממשלת ישראל לא להישאר מחוץ למשוואה, בעיקר כשבצד הנגדי שלה נמצאת איראן.

עושים שרירים: צילומים, לכאורה, של הפצצת מצרר רוסית בסוריה

פוטין מרחיב פעילות?

אלא שבימים האחרונים ניכר שינוי מעניין בנימת הדברים שאומרים דוברים רוסיים בתקשורת הערבית. עד לפני כשבוע הם דיברו על כך שלרוסיה יש בסוריה מטרות מוגבלות, כמו הבטחת שלטונו של אסד, גם אם יהיה זה על חלק קטן משטח סוריה, כלומר חבל העלווים שבחוף סוריה, באזור שבו נמצאים נמלי לטקיה, טרטוס ובניאס. מדבריהם השתמע שאין לרוסיה כוונה לתקוף באופן מסיבי את המדינה האסלאמית שהשתלטה על 60 אחוזים משטח סוריה.
לפתע הם החלו להביע בקול דאגה מחלחול רעיונות 'המדינה האסלאמית' אל תוך המדינות המוסלמיות שפעם היו חלקה הדרומי של ברית המועצות: קזחסטן, אוזבקיסטן, תורכמניסטן וטג'יקיסטן, כמו גם אל קבוצות מוסלמי החיות בתוך הפדרציה הרוסית: צ'צ'נים, טטארים, פאמירים ועוד. לטטארים יש סיבה טובה מאוד לפעול נגד רוסיה, אחרי שזו גירשה המונים מהם מחצי האי קרים, שלפני כשנה נלקח מאוקראינה וסופח לרוסיה. הצ'צ'נים עדיין לא נקמו ברוסים את הרס בירתם גרוזני כמו גם הרג אלפים מהם בשמות התשעים. 

בנוסף יש לזכור שעשרות אחוזים מהחיילים בעלי דרגות נמוכות בצבא רוסיה הם מוסלמים, והמדינה האסלאמית בהחלט יכולה לנסות ולגייס אנשים בתוך הצבא כדי שיעשו לחבריהם את מה שעשה סרן נידאל חסן בבסיס בפורט הוד האמריקני, כשהרג 13 מחבריו ופצע 31. העניין לא רחוק מהמציאות שכן כבר היום יש כמאתיים מתנדבים מוסלמים מרוסיה בהמדינה האסלאמית, ואחד מהם – צ'צ'ני במוצאו וג'ינג'י בצבעו – הוא מפקד כוחות המורדים באזור חלב, ולפחות במקרה אחד שתועד במצלמות הוא שחט שלושה אנשי שלטון במו ידיו.
הוא ואנשים כמוהו יכולים לדבר ברוסית או בצ'צ'נית אל חבריהם שבצבא הרוסי, ודי אם אחד מאלף יתגייס בלבו להמדינה האסלאמית כדי לזרוע מוות בקרב חבריו. המדינה האסלאמית לא יודעת רחמים ואין לה מגבלות, ואם מי שיתגייס לשירותה בצבא רוסיה יאמץ את אופן החשיבה שלה ואת שיטות הפעולה שלה, הדבר יכול להמיט אסון על צבא רוסיה. מה – למשל – יכול לעשות חייל המשרת על אוניית משא הנושאת נשק ותחמושת לסוריה, אם הוא מוכן למות כשהיד בעת ביצוע פעולת חבלה שתטביע את האוניה?

עם האוכל בא התיאבון

בנוסף לכל השיקולים הללו מתברר שלהפצצות האוויריות הרוסיות אכן יש יכולת לשנות את המצב בשטח, ובימים האחרונים פתחו כוחות אסד, חיזבאללה והאיראנים, במתקפה קרקעית רבת מוקדים נגד כוחות המורדים והמדינה האסלאמית, ואף זכו להחזרת שטחים מסוימים וכמה כפרים אל תחת שלטון אסד. ייתכן שתאבונו של פוטין יגדל עם האוכל, כלומר ככל שתהיינה הצלחות לכוחות שבקואליציה עם רוסיה כך יגדל תאבונו של פוטין להרחיב את מסגרת הלחימה נגד המדינה האסלאמית לפני שזו נאחזת ברוסיה והופכת את המלחמה נגד הרדיקלים למלחמה בתוך רוסיה.
לפני כחודשיים התבטא אחד ממפקדי הצבא האמריקני על המדינה האסלאמית ואמר שהיא תישאר במקומה עוד עשור לפחות. ההתנהלות של רוסיה בימים האחרונים מצביעה על האפשרות שרוסיה לא תמתין לנאט"ו או לארצות-הברית אלא תעשה בקרב את מה שכולם פוחדים ממנו, כלומר תילחם מלחמת חורמה בקנאי האסלאם ותחסל את המדינה האסלאמית לפני שהמדינה האסלאמית מחסלת אותה.
יש מצבים של "או אנחנו או הם", וכנראה שפוטין הגיע למצב הזה. ימים יגידו.
http://mida.org.il/2015/10/29/%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%A7%D7%A8%D7%91%D7%AA-%D7%9C%D7%A4%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9F-%D7%A2%D7%95%D7%93-%D7%9B%D7%99%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%93%D7%99/

אין תגובות: