סה"כ צפיות בדף

יום שלישי, 28 ביולי 2015

מבט לאיראן (12 - 26 ביולי 2015)

עיקרי הדברים
  • מנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי, מדגיש, כי איראן תמשיך לתמוך בפלסטינים, בתימן, בסוריה, בעיראק, בבחרין ובלבנון גם לאחר הסכם הגרעין (קרי, איראן תמשיך לתמוך בארגוני טרור ובמיליציות השיעיות, שבחסותה, הפועלים במדינות הללו).
  • שני קצינים איראנים בכירים נהרגו בסוריה, חבר בסיג' נהרג בעיראק.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה כינה את תמיכת איראן בסוריה "חובה דתית עליונה".
  • ביקור בכיר חמאס בעזה, ח'אלד משעל, בערב הסעודית מעורר ביקורת חריפה באיראן. 

הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באיזור
  • בנאום לרגל עיד אלפטר הצהיר המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, כי בין אם הסכם הגרעין יאושר או לא, איראן לא תפסיק לתמוך בידידותיה באזור. ח'אמנהאי ציין כי איראן תתמוך תמיד בעם הפלסטיני, בתימן, בממשלת סוריה ובעמה, בעיראק, בעם בבחרין ובלוחמי לבנון ופלסטין (פארס, 18 ביולי). במחאה על הצהרה זו זימנה בחרין את מיופה הכוח האיראני במנאמה לשיחת הבהרה (Press TV, 19 ביולי 2015).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר בריאיון עיתונאי, כי לא צפוי שינוי במדיניותה האזורית של איראן בעקבות הסכם הגרעין. ולאיתי אמר שתמיכת איראן בלוחמי האזור לא תיפסק ואף תתחזק. איראן נחושה, לדבריו, להמשיך ולסייע לעיראק במאבקה בטרור המאיים על כל מדינות האזור ואף על מדינות המערב. הוא ציין, כי תמיכת איראן באזרחי עיראק, סוריה, לבנון ותימן מהווה חובה אנושית ואסלאמית וכי המאבק בטרור מחוץ לגבולותיה של איראן חיוני להבטחת שלמותה הטריטוריאלית וחייה הפוליטיים של איראן. המאבק בטרור ובמעורבות האמריקאית והזרה בענייני האזור מהווים, לדבריו, חלק ממשימותיה האסטרטגיות של איראן. עוד אמר ולאיתי כי ארצות-הברית פנתה לאחרונה לאיראן בבקשה לדון עימה בנוגע להתפתחויות בסוריה ובתימן, אך איראן סירבה לקיים עימה שיחות בעניין זה (פארס, 21 ביולי 2015).
  • האתר אנתח'אב (Entekhab) דיווח (22 ביולי 2015) כי במהלך שיחות הגרעין בין איראן למערב הגן שר החוץ, מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), על פעילות משמרות המהפכה באזור ודחה את טענות נציגי המעצמות נגד פעילות כוח קדס ומפקדו, קאסם סלימאני. על-פי דיווח זה, אמר זריף לנציגי המערב כי אלמלא התייצב סלימאני נגד דאעש והקיצונים האסלאמיים בסוריה ובעיראק, היו מדינות המערב ניצבות כיום בפני מצב שונה בערים החשובות בסוריה ובעיראק.
מעורבות איראן בסוריה
  • שני קצינים בכירים של משמרות המהפכה נהרגו בשבועיים האחרונים בסוריה. אל"מ חאג' כרים ע'ואבש (Hajj Karim Ghavabash) בן 48 ממחוז ח'וזסתאן (Khuzestan) נהרג בסוריה ב-11 ביולי 2015 (מדאפעון, 12 ביולי 2015). הוא נקבר באהואז (Ahvaz), בירת ח'וזסתאן, ב-16 ביולי  2015(דפאע פרס, 16 ביולי 2015).
  • כמו כן נהרג בסוריה אל"מ קאסם ע'ריב (Qasem Gharib), בן 33 ממחוז גלסתאן (Golestan). (אתר האינטרנט qasemsoleimani.ir, 13 ביולי 2015) הוא נקבר ב-14 ביולי 2015 בגורגאן (Gorgan) שבגלסתאן (דפאע פרס, 15 ביולי 2015).
  • סוכנות הידיעות אבנא ניוז דיווחה (20 ביולי 2015) כי סיד עלי ג'עפרי (Seyyed Ali Ja'fari), אחד מלוחמי חטיבת פאטמיון (המתנדבים האפגאנים הפועלים בשירות משמרות המהפכה בסוריה), שנישבה לפני שבעה חודשים במהלך פעולה לשחרור העיר אלשיח' מסכין (al-Shaykh Maskin) שבמחוז דרעא, שוחרר במהלך פעולה צבאית ב-19 ביולי 2015.
  • חג'ת אלאסלאם עלי סעידי (Hojjat-ul-Islam Ali Sa'idi), נציג המנהיג העליון במשמרות המהפכה, אמר בפגישה עם חברי בסיג' ומשמרות המהפכה, כי אסור למתוח ביקורת בסוגיית הסיוע האיראני לסוריה מכיוון שחזית ההתנגדות בסוריה מהווה חזית קדמית של המאבק נגד "ההתנשאות והמשטר הציוני" ואם חזית זו תיפול, יוביל הדבר לנפילתן של יתר החזיתות (דפאע פארס, 15 ביולי 2015)
  •  קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, אמר בפגישה עם לוחמים ממלחמת איראן-עיראק ועם משפחות חללי המלחמה כי ההגנה על קברה של זינב בדמשק שבסוריה היא בבחינת הגנה על מקום קדוש, שהוגדרה על-ידי מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'מיני, כחובה דתית עליונה (17 ביולי 2015,  ארמאן-יכרמאן arman-e kerman).
  • ואא'ל אל-חלקי (Wael al-Halki), ראש ממשלת סוריה, ביקש מאיראן לנצל את הסכם הגרעין ואת הפשרת נכסיה בחו"ל הצפויה בקרוב כדי להגביר את השקעותיה בסוריה ולהגדיל את הלוואותיה למדינה (עצר-י איראן, 17 ביולי 2015).
מעורבות איראן בעיראק
  • ג'ואדכוהסארי (Javad Koohsari), חבר בסיג' בן 29 ממשהד נהרג ב-17 ביולי 2015 בעיראק (21 ביולי 2015,  qasemsoleimani.ir).
  • בדף פייסבוק המזוהה עם משמרות המהפכה התפרסמה ב-17 ביולי 2015 תמונה המתעדת את קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, בפגישה שהתקיימה לאחרונה עם מפקדי מיליציית פלוגות הג'האד ועם אבו-מהדי אלמהנדס (Abu-Mahdi al-Muhandis), מפקד המיליציה גדודי חזבאללה, הפועלת בחסות איראן, ונועדה לתכנן את המבצע לכיבוש העיר פלוג'ה (Fallujah) שבמחוז אלאנבאר (al-Anbar).
  • קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, השתתף ב-21 ביולי 2015 בטקס, שנערך בטהראן לזכרו של אבו-מנתט'ר אלמחמדאוי (Abu-Muntazer al-Muhammadawi), אחראי המבצעים בכוח בדר העיראקי, שנהרג לפני כשבוע בקרב נגד דאעש באזור העיר פלוג'ה. בעקבות מותו שלח מחמד-עלי ג'עפרי (Mohammad Ali Ja'fari), מפקד משמרות המהפכה, מכתב ניחומים בו שיבח את אומץ לבו של המפקד, שנהרג (אלף, 21 ביולי 2015).
  • כמו כן נפגש קאסם סלימאני, בארביל (Irbil) עם מסעוד בארזאני (Masoud Barzani), נשיא האוטונומיה הכורדית בעיראק. בארזאני הודה לסלימאני על תמיכת איראן בעיראק במלחמתה נגד דאעש וסלימאני הדגיש בפני בארזאני, כי הסכם הגרעין לא יביא לכל שינוי במדיניותה האזורית של איראן (עצר-י איראן, 22 ביולי 2015).
  • האתר אל-ערבי אל-ג'דיד (al-Arabi al-Jadid) הפועל מלונדון בערבית דיווח (20 ביולי 2015), כי מרטין דמפסי, ראש המטות המשולבים של ארה"ב, המליץ להנהגה העיראקית להרחיק את הכוחות האיראנים המסייעים לצבא עיראק במערכה המתנהלת במחוז אל-אנבאר. בדיווח נמסר, כי המתקפה של כוחות עיראק במחוז, בסיוע משמרות המהפכה והמיליציות העיראקיות העממיות, לא הצליחה להביא להתקדמות משמעותית מול דאעש ואף הסבה אבדות כבדות לכוחות העיראקיים. בעקבות כך, ביקש חידר אלעבאדי (Haydar al-Abadi), ראש ממשלת עיראק, מהגנרל דמפסי להגיע לבגדאד כדי לייעץ לכוחות העיראקיים בנוגע להמשך המערכה. בפגישה עם אלעבאדי ועם שר ההגנה העיראקי, ח'אלד אלעבידי (Khalid al-Obaydi), יעץ דמפסי למנהיגי עיראק להרחיק את הכוחות האיראנים מאלאנבאר בטענה שנוכחותם מעודדת מתיחות עדתית ולהתבסס על הצבא העיראקי, המשטרה העיראקית וכוחות שבטיים מקומיים.
  • קיס אלח'זעלי (Qais al-Khazali), מנהיג עצאא'ב אהל אלחק (Asa'ibAhl al-Haq), אחת המיליציות השיעיות העיראקיות הנתמכות על-ידי איראן, נפגש בשבוע שעבר עם איתאללה סיד נור אל-דין שכורי (Ayatollah Seyyed Nureddin Shakouri), נציגו של איש הדת הבכיר איתאללה סיד כאט'ם חאא'רי (Ayatollah Seyyed Kazem Haeri) בעיראק. השניים דנו בהתפתחויות בעיראק ובמצב המיליציות העממיות העיראקיות. איתאללה חאא'רי המתגורר בעיר קום (Qom) שבאיראן נחשב לאחד ממקורות החיקוי של השיעים בעיראק (אבנא ניוז, 20 ביולי 2015).
  • מעורבות אנשי דת איראנים בכירים בעיראק נועדה לשמר את השפעת הממסד הדתי האיראני, שמרכזו בעיר קום, בעיראק. זאת, במיוחד לנוכח ההתנגדות מצד רוב אנשי הדת השיעים הבכירים, ובראשם איתאללה עלי סיסתאני (Ayatollah Ali Sistani), לתפיסת שלטון חכם ההלכה (ולאית-י פקיה, Velayat-e Faqih) הנהוגה באיראן וחששם של אנשי הדת האיראנים מהתחזקות האליטה הדתית השיעית בערי הקודש השיעיות בעיראק (נג'ף וכרבלאא') על חשבון הממסד הדתי האיראני.
מעורבות איראן בתימן
  • מפקד כוחות ביטחון הפנים לשעבר, אסמאעיל אחמדי-מקדם (Esmail Ahmadi-Moghaddam), שמונה לעמוד בראש מטה התמיכה בעם התימני, אמר במסיבת עיתונאים לרגל שבוע הסולידריות עם העם התימני, כי מאז ראשית הלחימה בתימן שלחה איראן לתימן ארבע טיסות סיוע ועליהן ציוד רפואי ומזון: שתי טיסות נשלחו לצנעא אך לא הצליחו לנחות בשל האמברגו האווירי, שהטילה ערב הסעודית על תימן, ושתי טיסות נוספות נשלחו לג'יבוטי, אחת מהן לא קיבלה אישור לנחות במדינה.
  • אחמדי-מקדם ציין, כי רק חלק קטן מהסיוע, שאיראן שלחה לתימן, הגיע בסופו של דבר ליעדו מאחר שרשויות האו"ם והצלב האדום עיכבו בתירוצים שונים את העברת הסיוע האיראני לעם בתימן. הוא אמר, כי איראן גם הביעה נכונות לקלוט פצועים תימנים שנפגעו כתוצאה מההפצצות הסעודיות, אך הדבר לא התאפשר עד כה. הוא מסר שמטה התמיכה בעם התימני פועל גם במישור ההסברתי נגד הפעילות הסעודית בתימן. הוא גם פנה לאזרחי איראן בבקשה להעביר למטה סיוע כספי ולא סיוע במוצרים כגון דלק, מזון ותרופות, שקשה מאוד להעבירם לתוך תימן (פארס, 15 ביולי 2015).
מעורבות איראן בזירה הפלסטינית
  • צלאח אלברדאויל (Salah al-Bardawil), בכיר חמאס בעזה, אמר כי ביקור מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, בערב הסעודית לא ישפיע על יחסי התנועה עם איראן. הוא ציין, כי התנועה תשמר את קשריה עם כל מי שתומך בה מבחינה כספית, צבאית ורוחנית (פארס,19 ביולי 2015). בשבוע שעבר דיווחה התקשורת האיראנית בהרחבה על ביקור משעל בערב הסעודית לראשונה מזה שלוש שנים. הביקור נתקל בביקורת חריפה מצד התקשורת האיראנית לנוכח המתיחות החריפה בין איראן לערב הסעודית על רקע הלחימה הנמשכת בתימן.
  • היומון הרפורמיסטי קאנון (Ghanoon) תקף בחריפות את חמאס בעקבות ביקור משעל בריאד. בכתבה שהתפרסמה ב-20 ביולי 2015 תחת הכותרת: "חמאס: חשבון בנק בטהראן ומעוז בריאד" סקר העיתון את המשבר ביחסים בין חמאס לאיראן מאז מלחמת האזרחים בסוריה והחרפתו בעקבות הלחימה הנמשכת בתימן. העיתון ציין, כי במהלך המלחמה האחרונה בעזה תמכו הסעודים בציונים וכי הסיוע היחיד שסעודיה העניקה לתושבי עזה היה שליחתם של ארונות קבורה לחללי עזה. תפיסות אידיאולוגיות והאביות מהוות, לפיכך, ההצדקה היחידה להתקרבות חמאס לשליטי סעודיה.
  • חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי, מחמד אסמאעיל כות'רי (Mohammad Esma'Il Kowsari), כינה את ביקור משעל בריאד טעות אסטרטגית נוספת מצד חמאס, שלא למדה את הלקח מהאירועים בסוריה. הוא ציין, כי חמאס צריכה לדעת שהעם הפלסטיני לא יממש את זכויותיו באמצעות קשריו עם בכירי המשטר הסעודי וכי איראן תקבל החלטה בנוגע לעתיד קשריה עם חמאס בזמן המתאים ומתוך התחשבות בטובת העם הפלסטיני.
  • חבר נוסף בועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, נוד'ר שפיעי (Nozar Shafii), מתח, אף הוא, ביקורת על נסיעת משעל לערב הסעודית, אך הדגיש, כי תמיכת איראן בפלסטינים לא תיפסק. עמדת איראן כלפי חמאס היא אידיאולוגית ומבוססת על תמיכה בעם הפלסטיני וגם חמאס צריך לאמץ גישה כזו כלפי איראן ולהתבונן על המצב מנקודת מבט אסלאמית ולא ערבית. הוא אמר, כי עמדת ערב הסעודית כלפי חמאס היא  תועלתנית וכי ההתקרבות של חמאס למשטר הסעודי מהווה סכנה לאסלאם ולשלום הבינלאומי.
  • מנצור חקיקת-פור (Mansour Haqiqatpour), סגן ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, אמר כי ביקור משעל בסעודיה אינו הטעות הראשונה של חמאס בשנים האחרונות. חמאס שיתפה פעולה מספר פעמים עם מדינות שונות, ובהן: תורכיה וקטר, נגד איראן, אך איראן רואה עצמה מחויבת מבחינה ערכית לתמוך בפלסטין. הוא הזהיר כי אם חמאס לא תתקן את דרכיה, היא לא תוכל לנצל את יכולותיה של איראן. 
פעילות דתית והסברתית איראנית בעולם
  • המטיף הדתי רבאני נסב (Rabani Nasab) מהמכללה הדתית בקם קיים ביקור באינדונזיה לרגל חודש רמצ'אן. הוא העביר הרצאה בנושאי דת בפני שיעים בעיר סירבון (Cirebon) במסגרת מפגש שהתקיים בביתו של סיד מחמד אלכאף (Mohammad Alkaf), מבכירי השיעים בעיר ומחברם של ספרים אסלאמיים. כמו כן קיים נסב פעילות הסברה דתית בעיר קונינגאן (Kuningan) (חוזה ניוז, 16 ביולי 2015).
  • הקרן ללימודים אסלאמיים, הפועלת להפצת תרבות אסלאמית ואיראנית ברוסיה, ארגנה לאחרונה תערוכת ספרים במסגד בעיר אופה (Ufa), בירת הרפובליקה הבשקירית ברוסיה. במסגרת התערוכה שהתקיימה לרגל עיד אלפטר הוצגו שבעים ספרים בנושאים אסלאמיים ורומנים איראנים שתורגמו לפרסית (חוזה ניוז, 22 ביולי 2015).
  • סוכנות הידיעות השמרנית פארס השיקה שבועון חדש בשפה הרוסית בקירגיסטאן. הסוכנות דיווחה (22 ביולי 2015), כי משרדה בבישקק, בירת קירגיסטאן, פרסם עד כה שני גיליונות של השבועון הנקרא: "איראן בשבוע שעבר" ומכסה נושאים פוליטיים, כלכליים, תרבותיים, מדעיים, חברתיים ואיראנים שסוקרו על-ידי סוכנות הידיעות.  
  • http://www.terrorism-info.org.il/he/article/20848

http://www.canarymission.org/

אין תגובות: