סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, 4 בספטמבר 2011

טאיפ ארדואן - טורקיה האימפריאלית



טורקיה מסוכנת למדינת ישראל

מאת: ד"ר יוחאי סלע

21.02.2009


מאז  שרג'פ טאיפ ארדואן  החל לכהן כראש-ממשלת טורקיה, תזזית אימפריאלית אחזה בטורקיה, ודומה הוא כי תחת הנהגתו של ארדואן טורקיה מעוניינת לחתור בהתמדה לעבר הגמוניה אזורית בסגנון העות'מני המאה של ה -19. בהתאם לשאיפה זו, כפי שאיראן של אחמדינג 'אד נוהגת, ארדואן חושב שהדרך לכך נעשית על חשבון גבה של מדינת-ישראל ועל חשבון ביטחונם של תושביה. רמז בוטה לכך התקבל בהתבטאויותיהם הפומביות של מדינאים טורקים שהשתלחו בישראל בעקבות  המערכה הצבאית בעזה  נגד החמאס. שכן, מחד-גיסא טורקיה טיפחה קשרים חמים עם תנועת החמאס בעזה ובדמשק, ומאידך, ימים אחדים לאחר בחירתו של ארדואן, במרס 2003, הוא לא היסס להצהיר שמדינת-ישראל היא מדינת טרור מאז אותה הצהרה, ממשלת ארדואן מנהלת מלחמת-התשה נגד ישראל בתחומים אחדים הנוגעים לאינטרסים האזוריים של טורקיה -. זו הרואה במזרח-התיכון מרחב אסלאמי טבעי בו ניתן לפעול בהתאם לשאיפותיה האימפריאליות. טורקיה בוחנת את המזרח-התיכון דרך הפריזמה האסלאמית והיא רואה בו קרקע פורייה עליה ינבטו פעם נוספת מעמדה ההיסטורי והשפעתה הפוליטית על מדינות האזור. לדעת אחדים ממעצבי המדיניות הטורקית הנוכחית, זהו המרחב הטבעי האמיתי של טורקיה על-פי תפיסתה המסורתית. ועם זאת, הטורקים כועסים מאוד משום שהמציאות אינה "מתנהגת יפה" בהתאם לתכתיביהם.
ארדואן מסמן מטרות לטרור העולמי
באמצע פברואר 2009, טורקיה אירחה כ -200 אנשי-דת מוסלמים מרחבי המזרח-התיכון שעסקו בסוגיות אחדות הנוגעות לג'יהאד חדש נגד ישראל ובהבעת תמיכה איתנה בתנועת החמאס ובמעשיה. נציגי הוועידה קראו למוסלמים לפתוח ב " חזית ג'יהאד שלישית "נגד ישראל בדומה למה שמתחולל בעיראק ובאפגניסטן. לשם כך, הם קראו לכל מדינות האזור לפתוח את שערי גבולותיהן עם ישראל על-מנת לסייע ללוחמי הג'יהאד העולמי לנהל מלחמת-קודש יעילה ופעילה נגד מדינת-ישראל ותושביה. במהלכה של הועידה שנערכה באיסטנבול, הושמעו קריאות רמות בסגנון "רק הנשק יביא כבוד", וזאת על-מנת לדרבן את מנהיגי המדינות המוסלמיות להעניק תמיכה פעילה ליוזמה החדשה. ללא יוצא מהכלל, כל הדוברים שיבחו את התנהלותו של ארדואן כלפי ישראל, בעיקר מאז שהחלה המערכה הצבאית בדרום נגד תנועת החמאס.
ארגוני טרור מזרח-תיכוניים מחפשים ללא הרף נקודות-תורפה אזוריים בהן ניתן לנהל מערכה צבאית יעילה נגד מטרות אזרחיות המזוהות עם המערב וישראל. אחדים מארגוני הטרור הללו מחפשים פלטפורמה ממנה ניתן לנהל מערכה כזו כפי שהדבר מתחולל  בתימן , בסומליה, בפקיסטאן, באיראן  ובסוריה . בהתאם לרוח הדברים היוצאים מטורקיה, סביר להניח שהארגונים הללו ימצאו תמיכה עממית רחבה לפעילותם הרדיקלית בטורקיה עצמה ואף בצפון-קפריסין - בחלק הנמצא תחת הכיבוש הטורקי מאז 1974. התבטאויותיו של ארדואן נגד ישראל בחודשים האחרונים, היוו למעשה כרטיס הזמנה פומבי לכול ארגוני הטרור לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות ויהודיות בטורקיה ובאזורים הנמצאים בשליטתה.
. קשה להעריך עוד כמה זמן ימשיך ארדואן לכהן כראש-ממשלת טורקיה לאור מדיניותו האסלאמית הרדיקלית ברור וידוע לכול שישנם גורמים רבים בטורקיה -  ביניהם גם גורמים צבאיים  -. שאינם שבעי-רצון מהתנהלותו של ארדואן בזירה הפנימית וזירה הבינלאומית למעשה, התנהגותו הברוטאלית של ארדואן סתמה את הגולל על הצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופאי, למרות שרבים יטענו שמלכתחילה לא היה לכך סיכוי בגלל צביונה הלאומי והדתי של טורקיה העלולים לערער עוד יותר את יסודותיה התרבותיים של היבשת הנוצרית המתמודדת עם גלי הגירה בלתי-פוסקים.
עיתונאים ישראלים אחדים נפלו קורבן לתעמולה הטורקית מאז שנודע שטורקיה מעוניינת לתווך בין ישראל לסוריה בעניין רמת-הגולן כחלק מהאסטרטגיה האזורית שלה. מאידך,  מעטים היו הישראלים שניסו להזהיר  את מקבלי ההחלטות בישראל ממעורבות-היתר של טורקיה בנעשה בזירה המזרח-תיכונית בנושאים הקשורים למהלכים מדיניים המתנהלים . בין ישראל לשכנותיה כך למשל, טורקיה ניסתה להתערב במחלוקת שנגעה לבניית הגשר במעלה-המוגרבים בירושלים; היא העניקה חיבוק חם ואוהד לאנשי החמאס בעזה - שהוא ארגון ג'יהאדי המתבסס על  עקרונות גזעניים ; היא מנהלת קשרים עסקיים עם איראן למרות האמברגו; היא ניסתה להשפיע על מצרים שתסכים לנוכחותם של חיילים טורקים במעברים ברצועת-עזה; היא ניסתה לתווך בין החמאס לבין אבו-מאזן מעל לראשה של מצרים ובניגוד לדעתה; טורקיה ניסתה להשפיע על ישראל שתסכים לאשר את בנייתו של בית-חולים פלסטיני בשטח ישראלי בגלבוע, לכאורה למען מטרה הומנית ; טורקיה מאותתת לישראל שהיא (ורק היא) יכולה לשחרר את גלעד שליט; טורקיה ניסתה להשפיע על ישראל שתעניק הכרה כלשהי  לרפובליקה הטורקית של צפון-קפריסין ; היא ניסתה לאיים על ישראל כדי שזו תשפיע על הארגונים היהודיים לבל יפעלו למען הכרה אמריקאית בשואה הארמנית ובאחריותה של טורקיה לשואה זו; ומעל הכל, טורקיה רצתה להעניק לסוריה את כל רמת-הגולן על חשבון מדינת-ישראל, כמובן.
צביעותה של טורקיה
טורקיה הנוכחית נוטה לזלזל בתרבות הישראלית הנוגעת לקדושת האדמה ולקדושת הריבונות הישראלית בעיני תושביה. במהלך חודש ינואר 2009, בשעה שדוברים טורקים ניהלו מסע אנטישמי נרחב ובוטה נגד מדינת-ישראל, הוגש דו"ח מיוחד למשרד-חוץ הטורקי על נכסים קרקעיים בתוך בסוריה השייכים לתושבים בעלי אזרחות טורקית. על-פי הדו"ח שהוכן באדיבותה של ועדה מיוחדת שהוקמה לשם כך, הסתבר שלטורקיה ישנה תביעה טריטוריאלית מסוריה על שטח המשתרע על כ -800,000 אקרים. בהתאם לרוח הדברים, טורקיה אינה מתכוונת לוותר לסוריה בעניין, והיא בוחנת אפשרויות אחדות כדי להשיב לעצמה את הנכסים הללו. בל נתפלא אם ארדואן חשב שהדרך להשבתם של הנכסים הללו נעשית  באמצעות ישראל  כחלק משיכוך המתח הקיים ממילא בין טורקיה לסוריה המשתרע על מגוון רחב של נושאים ועניינים. בשדרה החילונית והשברירית של טורקיה שוררת הסברה שהדרך היחידה להשיב את מעמדה הבינלאומי של טורקיה תהייה באמצעות סילוקו של ארדואן - בדרך זו או אחרת -. בהתאם למסורת הפוליטית החילונית אותה עיצב מוסטפה כמאל אטאטורק (1938-1881) הנחשב ל"אבי האומה הטורקית "אולם עד אז, טורקיה האסלאמית מסוכנת לישראל למרות הקשרים ההדוקים השוררים עם הממסד הצבאי הטורקי.
ʱ??
מאמרים נוספים בנושא:
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "טורקיה מסוכנת למדינת ישראל",  מגזין המזרח התיכון , 21 בפברואר 2009.

http://www.mideast.co.il/p-2_a-247/

אין תגובות: