סה"כ צפיות בדף

יום שבת, 16 באוגוסט 2014

אלאדין קורא לבוסטון


  
16/8/1966 שעה 7:30 בבוקר זוג מטוסי מיראז' של חיה"א הישראלי מוזנקים לעבר מטוס מיג 21 של חיל האוויר העירקאי שטס היישר לעבר הגבול הישראלי ירדני מתוך שטחה האווירי של ירדן
טייסי הקרב של חיה"א שועטים אל המטרה,על הקשר בתאי הטייסים עולה מפקד חיל האוויר מוטי הוד
ומצווה עליהם לא להפיל את מה שהם רואים...בכך הגיעה לסיומו אחד מהמבצעים
ההירואים שביצעה ישראל והציב את זרועות המודיעיו בשורה הראשונה עם סוכניות הביון של מעצמות העולם


הצצה למבצע ששינה את מאזן הכוחות האווירי של חיל האוויר הישראלי מול מדינות ערב בשנות ה60 והלאה
אין חדש תחת השמש 
רוסיה של שנות 1960 היא רוסיה של שנות 2014 חימוש מדינות ערב תמורת מיליארדי דולרים היה ועודנו בראש סדר העדיפויות שלהם מבלי להניד עפעף בהשלכות הנגרמות מכך במיוחד באזור המזרח התיכון .
מדינת ישראל בתחילת שנותיה ככבשה מוקפת זאבים היום כמו אז סמכה על תעשיית הנשק המקומית ובעיקר הצרפתית.
זרועות המודיעין של ישראל עשו כל שביכולתם להשיג כל שבב מידע אודות מגוון סוגי נשק המצוי בידי צבאות ערב על מנת לדעת את נקודות התורפה והיכולות שלו ובכך להתמודד איתם בשדה הקרב במערכות ומלחמות.
באמצע שנת 62 ברה"מ מספקת למדינות ערב מטוסי קרב חדישים מדגם מיג 21
זרועות המודיעין של ישראל עושים הרבה מתחת לפני השטח בכדי לשלוח יד ולקבל מידע על הכלים החדשים אך לשווא.
בחיילות האוויר של ארצות ערב בררו היטב את פרופילי הטייסים ורק הנאמנים לשלטון קבלו את מטוסי המיג החדישים, המטוסים חנו עמוק מאוד בשטח האויב על מנת להימנע מכל סוג של פגיעה בהם.
מכירת מטוסי המיג והעברתם לצבאות ערב העלתה את חשיבות המשימה לרף הכי גבוה בסדר העדיפויות
של מערכת הבטחון הישראלית.
כל האופציות על השולחן 
במערכת הבטחון עשו לילות כימים בכדי לפצח את תעלומת המיג הסובייטי שלא הקל את המשימות השוטפות של חיה"א הישראלי ואף גרם לנזקים פגיעות וכאב ראש גדול.
המוטיבציה להשיג כל בדל מידע על המטוס העלתה מגוון גדול של תוכניות רבות בכדי להשיג מידע או את המטוס בעצמו רוב התוכניות נשללו בגלל מורכבותן.
השתלטות על שדה"ת באל עריש 
אחד מהתוכניות להביא את המטוס הייתה השתלטות מהירה על שדה התעופה אל-עריש שם חנו באורח קבע מטוסי המיג שבשירות חיה"א המצרי.
ע"פ התוכנית כוחות מיוחדים של צה"ל היו אמורים לבצע את הפשיטה וההשתלטות על השדה
טייס קרב של חיה"א הישראלי היה אמור להבריח את המטוס לאחד מבסיסי חיה"א הישראלי
אך התוכניות לא אושרה .

חטיפה לצרפת 
תכנון נוסף שעלה על הפרק היה לשימוש ביחסי צרפת ישראל ההדוקים וניצול הקשרים.
במערכת הבטחון תכננו לשלוח נציג ישראלי שיגיע לתערוכה צבאית המתקיימת בפולין תוך כדי התחזות לנציג מדינה דרום אמריקאית ומשם מאדמת פולין לחטוף את המטוס לעבר שטח צרפת שהייתה בת ברית חשובה לישראל בימים ההם, אך התוכנית לא אושרה


הרצון העז להשיג את כל בדל מידע על המיג הסובייטי שבר שיאים
ראש המוסד הטיל את המשימה על איש מבצעים ותיק אשר היה מעורב בניסיונות הקודמים בכדי להשיג את מטוס מיג-21 במצרים ובסוריה רחביה ורדי שמו המשימה שהועברה לפתחם של אחראיים אחרים בתפקיד הגיע לקצה חוט שנתן לישראל את היכולת לממש את החלום ולהצליח במשימה.
בשנת 63' שלוחת "צומת" של המוסד הישראלי חידשה את הקשר עם סייען וותיק ומוכר בעיראק הסייען שגויס בשנות ה-50' היה סוחר יהודי ממוצא עיראקי ובעל קשרים רבים והדוקים בחוגי הממשל והצבא העיראקי ממידע שהצליח להביא הוביל את אנשי המוסד למפקד בכיר בחיל האוויר העיראקי המוצב בבסיס של חיל האוויר בצפון עיראק מוניר רופא שמו.

פרופיל של טייס נואש וממורמר

למוניר רדפא היה את הפרופיל המדוייק אותו חיפשו אנשי המוסד הישראלי
טייס בכיר המשרת בחיל האוויר העיראקי ובעל גישה למטוסי הקרב
הרקע והמוצא של מוניר היוו קרקע פוריה לערוק מעיראק בכלל ומהצבא העיראקי בפרט
זה התחיל בסירובו להפציץ אזרחים כורדים חפים מפשע וכלה במוצאו הנוצרי המהווה מיעוט באוכלוסיה של עיראק בין היתר בגלל מוצאו נמנעו ממנו קידומים אישיים בתפקיד מה שגרם אצלו לכעס מרמור וייאוש פרופיל מושלם !
50000 דולר 
מוניר רפא היה בעל עין טובה...תמורת "סכום צנוע" של 50000 דולר הסכים מוניר לערוק עם אשתו וילדיו לאחת ממדינות אירופה או המערב הצעה שהתקבלה בזרועות פתוחות.

זה לצד זה 
ההכנות לעריקה של מוניר לישראל נעשו תחת חשאיות גדולה מאוד מחשש כבד לגילוי סיכול או סיבוך המבצע
טרם העריקה מוניר טס לאחת ממדינות אירופה לפגישה עם נציגי המוסד משם עושים כל הפמלייה את דרכם לישראל.
בישראל זוכה מוניר לארוחה ישראלית באחת מהמסעדות הטובות תל אביב ולסיכום זכויותיו וחובותיו מיד עם העריקה.
רופא זוכה לטיסות עם טייסי חיל האוויר הישראלי במהלכם לומד את נתיבי הטיסה לישראל
את בסיס חיה"א בו ינחת ושאר הפרטים הקשורים לעריקה. משפחתו של רדפא מובחרת בסיוע אנשי המוסד לאחת ממדינות אירופה טרם שעת הש'.

ניסיון ראשון- תקלה טכנית 
14/8/1966 מוניר רדפא עולה על מטוס מיג 21 בדרכו לישראל,דקות ספורות אחרי ההמראה מגלה הטייס תקלה טכנית במטוס מה שמאלץ אותו לשוב לבסיסו מוניר שב לבסיס ומחכ הלהזדמנות הבאה .
ניסיון שני - שעת הש׳ בהצלחה 
16/8/1966 מוניר רדפא משכים קום ומגיע למטוסו, לבקשתו של מוניר המטוס מתודלק עד הטיפה האחרונה מוניר בודק שהמטוס תקין שכל המערכות עובדות ועולה על המטוס,תוך דקות שועט על המסלול במבערים פתוחים ונוסק מערבה_לישראל.
אלאדין קורא לבוסטון 
מוניר רדפא עבר את גבולות עיראק ונכנס ליישורת אחרונה רגע לפני המעבר משטח ירדן לשטח ישראל
בקו הגבול הישראלי ירדני משמיע מוניר את הקוד המאשר את מעבר הגבולות במכשיר הקשר
דקות ספורות לאחר הכרזת הקוד בקשר זוג מטוסי מיראז' של חיל האוויר הישראלי מוזנק לעבר הגבול המזרחי של ישראל עם ירדן במטוסים יושבים מפקד טייסת מיראז'ים והסגן שלו רן פקר ושמואל שפר בגובה 22 אלף רגל הם מזהים מטוס קרב" עויין" הטס לכיוונם במכשיר הקשר של הטייסים נשמע קולו של מפקד חיה"א מוטי הוד המבקש לא ליירט את המטוס.שלושת מטוסי הקרב טסים במבנה מכונס היישר ליעד בסיס חצור בישראל.

מוטי הוד זל מפקד חיה"א הישראלי לצד מיג 21 העיראקי מס 534



האיש והאגדה 
מטוס המיג 21 העיראקי שמספרו 534 הוסב למספר 007 ונצבע בצבע אדום ולבן על מנת להבטיח שטייסי חיל האוויר יוכלו לזהותו בקלות.
מטוס המיג 21 בצבעים החדשים והמספר 007 


את המטוס קיבל לידיו האיש והאגדה טייס הניסויים של חיה"א דני שפירא ז"ל טייס הניסויים של חיה"א לצד המיג 21
במשך חודשים ארוכים הוא בחן ובדק כל פרט ופרט של המטוס שעות רבות של טיסה לצד מטוסי קרב ישראלים.דני שפירא משך את המטוס לקצה גבול היכולת על מנת לאבחן ולנתח כל חולשה אפשרית ולמצוא פרצה ביכולות המטוס.

שפירא ז"ל לצד מטוס המיג 21 העיראקי


דע את האוייב 
מוניר רדפא אוליי בגד בעיראק אך סייע לחיל האוויר הישראלי בהכרת המטוס ומאפייניו בעריקתו לישראל מסר כל בדל של מידע אודות המטוס כולל חוברת הדרכה של המטוס וסייע בתחזוקת המטוס בישראל
בחיל האוויר הישראלי למדו את המטוס לפרטי פרטים,מבצע זה נתן את אותותיו במלחמת ששת הימים בה היכה חיה"א את צבאות ערבה בקרקע ובאוייר.

לאחר מיצוי כל המידע הדרוש לחיה"א הישראלי על מטוס המיג המשרת בצבאות ערב נמסר המטוס לחיל האוויר האמריקאי לתקופה של שלושה חודשים ולבסוף הוחזר לישראל ומוצג היום במוזיאון חיה"א.
סיפור הבאתו של מטוס המיג 21 מעיראק לישראל עם תרגום :




לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
וידאו קטעים נבחרים מבצע "יהלום" המיג העיראקי קבלת הפנים לטיסת הבכורה




לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

וידאו קטעים נבחרים מבצע "יהלום" הבאת מיג 21 עיראקי לישראל :



לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

וידאו קטעים נבחרים מבצע "יהלום דני שפירא טייס הניסויים של חיה"א מטיס לראשונה את מטוס המיג 21 העיראקי: 



לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב











אין תגובות: