סה"כ צפיות בדף

יום חמישי, 23 באוגוסט 2012

משוחררי עיסקת שליט שיקמו את החמאס בשומרון


משוחררי עסקת שליט אשר גורשו לחו"ל ולעזה, מצליחים לעודד טרור בכל רחבי יו"ש והבקעה – כך גילה היום (20/8/2012) מפקד חטיבת הבקעה היוצא, אל"מ נוחי מנדל.


בראיון לאתר צה"ל מגלה מנדל, כי "מרחב טובאס הושפע מאוד בעסקת שליט. חלק מהמשוחררים שגורשו לעזה הזרימו לכאן כסף, והניעו מהלך של שיקום תשתית החמאס".
מנדל מספר כי הזעזועים בעולם הערבי לא פוסחים על ירדן. שורת מפקדים בכירים וראש הממשלה בעצמו נקראו לסיור בגזרה בכדי להבין אודות נפיצותה האפשרית. "אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה בירדן וסוריה כל הזמן. אני מבין שמשהו יכול להפתיע אותנו מהגבול. היום אנחנו מסתכלים הרבה יותר מזרחה" אומר אלוף-משנה נוחי מנדל, שהשבוע העביר את התפקיד למחליפו אל"ם ירון בית- און, בתפקידו האחרון מפקד ההנדסה של פיקוד המרכז.


מנדל, נשוי ואב לשישה, מתגורר בכרמי צור שבגוש עציון. "הבקעה זה נכס אסטרטגי למדינת ישראל", מדגיש אל"ם מנדל, "בכל מצב שאנחנו לא מסתכלים בהיבט השמירה על הצד המזרחי, אם לא תישאר פה רצועה משמעותית זה הופך שוב לציר פילדלפי. ברור שאם ירדן נחלשת, אז גורמים איראנים יימצאו פה על הגדר". המשוואה בעיניו מהבחינה הזו פשוטה. "אי אפשר להחזיק את הגבול הזה אם אתה לא שומר פה על כל הבקעה", הוא קובע.


עד כה, ראשי מערכת הביטחון הכירו בציר הח' - ציר שתיאר את מעבר הפעילות החבלנית העוינת מעזה, לסיני ומשם לישראל, תוואי הליכה בצורת האות ח'. היום קופצים כיתה - ציר הח' הפך לציר הט'. "ציר הט' בעצם מתאר את מעבר הטרור מעזה, לסיני, לירדן ומשם לישראל" מגלה אל"מ מנדל, "בהתחלה זה יתחיל כחדירות של כל מיני מבריחי עבודה, אבל טבעו של הפח"ע לרכב על התורפות האלה. ככה היה בדיוק בציר 12. לא פתאום נולדה הפירצה, שנים עברו בה מבקשי עבודה, והמחבלים הבינו שיש פה נתיב פתוח ששווה לנסות אותו".
מנדל מגלה כי "בסוף השבוע האחרון בערבה הייתה חדירה של חמישה תורכים. לנו הייתה כניסה של ארבעה פקיסטניים, שנעצרו. לא ראינו בכמויות מסתננים מאפריקה, אבל יש סנוניות וזה החל לאחרונה. איני יודע לנבא ולהגיד שזו הסנונית שמבשרת את בוא הסתיו או שזה משהו נקודתי, אבל אי אפשר יהיה לעצום עיניים מול זה".


התמורות הרחבות שגועשות על פני מזרח-התיכון כולו משפיעות על הגבול. בתקופה האחרונה הכוחות האמריקאים עזבו את גבול עיראק-ירדן, וזאת במקביל למלחמת האזרחים עקובה מדם בשכנתה הצפונית של ירדן, סוריה. עשרות אלפים אזרחים סורים כבר חצו את הגבול לממלכה, וכל אלה מחייבים מענה ביטחוני רב יותר מצד הצבא הירדני.
ההתחזקות של הגורמים הקיצוניים במזרח התיכון כבר באה לידי ביטוי בגבול הירדני. ב'יום האדמה' האחרון ההפגנה הגדולה ביותר במזה"ת הייתה דווקא במעבר אלנבי, וכללה 14 אלף מפגינים. למזלנו, הירדנים לא נתנו לזה להתקדם.


לפחות בתחום הזה, מערכת הביטחון לא יושבת בחיבוק ידיים. בפיקוד המרכז אושרה לאחרונה התוכנית "מבוא השמש", ששמה בראש מעיניה את חיזוק הגבול המזרחי. התוכנית תתבצע באופן הדרגתי, ויחוזקו מאפיינים שונים על-פי העדיפות המבצעית. כך למשל עוד השנה יחודש חלק מהגבול בגדר אינדוקטיבית שתחליף את זו הישנה. כמו-כן "ניצן", גדוד האיסוף הקרבי של הפיקוד, כבר היום מעבה באופן משמעותי את תחום האיסוף בשטח. בעתיד ככל הנראה אף תושקע מערכת האיסוף המתקדמת "מר"ס" (מערכת רבת סנסורים), שפועלת קיום גם בגבול סיני. השנה הושקעו בגבול המזרחי 15 מיליון שקלים. בד בבד נמשכת מגמת ניקוי שדות המוקשים בגבול עם ירדן.


מלבד מהגרי עבודה ומחבלים, הגבול המצרי והגבול הלבנוני שנחסם הרמטית בימים אלה, מושך את מבריחי הסמים והנשק למרחב. בין היתר נעשה שימוש בהברחה ימית דרך ים המלח. "היו לנו מספר סיכולים ושיבושים של הברחות. לפני כשנה תפסנו עשרה קלצ'ניקובים על סירת גומי. יש גם שחיינים שמנסים להעביר סמים עליהם מירדן",  הוא חושף.


אין תגובות: