סה"כ צפיות בדף

יום שלישי, 29 באפריל 2014

״אבירי הזנב הכפול״

 הכירו את טייסת הקרב  ״אבירי הזנב הכפול״   
  

חיל האוויר הישראלי מחזיק שני טייסות קרב מסוגי f-15טייסת 133, המכונה גם טייסת "אבירי הזנב הכפול", היא טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. כיום מפעילה הטייסת מטוסי F-15A/B/D איגל ("בז").
ציוני דרך בתהליך פתיחת הטייסת :
**1 באפריל 1976 לקראת קליטת מטוסי ה- F-15 איגל הראשונים בחיל האוויר הישראלי.
** מפקדה הראשון של הטייסת מונה סא"ל איתן בן-אליהו ולסגניו מונו בני צינקר ומשה מלניק.
** 10 בדצמבר 1976 קלטה הטייסת את שלושת מטוסי ה- F-15A הראשונים שהגיעו לישראל.
טבילת האש הראשונה של הטייסת הייתה במבצע ליטני במרץ 1978, במהלכו פיטרלו מטוסי הטייסת בשמי ישראל וחיפו על כוחות צה"ל בפעולתם בדרום לבנון. לא נרשמה לטייסת תקרית אווירית במהלך המבצע.

טייסת חוד החנית טייסת 106
טייסת 106, המכונה גם "טייסת חוד החנית", (כונתה בעבר: "טייסת הבז השנייה") היא טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. כיום מפעילה הטייסת מטוסי F-15A/B/C/D איגל ("בז") .
ציוני דרך בפתיחת הטייסת :
נובמבר 1981 החלו בחיל האוויר להיערך לקראת פתיחת טייסת F-15 שנייה,
לאחר טייסת אבירי הזנב הכפול שנפתחה כבר ב-1976 ושקלטה את מטוסי ה-F-15 הראשונים שהגיעו לישראל.

מפקד הטייסת הראשון נבחר סא"ל יואל פלדשו. לאחר ויכוחים קשים על תאריך פתיחת הטייסת הוחלט לבסוף על ה-6 ביוני 1982. ברם, פריצת מלחמת לבנון שהחלה בהפצצות חיל האוויר ב-4 ביוני 1982 ולאחר מכן פלישת ישראל ללבנון ב-6 ביוני, עיכבה את פתיחתה, והוחלט לחבר בינתיים את שתי הטייסות למסגרת אחת. הטייסת המשותפת פעלה במהלך המלחמה, וב-13 ביוני, לאחר הפסקת האש עם סוריה שהושגה ב-11 ביוני, נפרדה טייסת "חוד החנית" מ-"אבירי הזנב הכפול" ונפתחה כטייסת עצמאית.

מטוס הבז תעודת זהות :
סוג: מטוס קרב רב-משימתי
ארץ ייצור: ארה"ב
מימדים :
מוטת כנף - 13.05 מטר, אורך - 19.43 מטר, גובה - 5.63 מטר, שטח כנף - 56.48 מ"ר
ביצועים מהירות מירבית - 2.5 מאך
משקל ריק - 14,379 ק"ג, טעון - 36,741 ק"ג
מנוע שניים, "פראט אנד ויטני" F100-PW-220 בעלי דחף של 10,637 ק"ג כל-אחד
חימוש תותח וולקן שישה-קני בקוטר 20 מ"מ עם 970 פגזים, טילי אוויר-אווויר ספארו, אמראם, סיידווינדר, פיתון-3 ופיתון-4, פצצות אוויר-קרקע. החימוש של המטוס לא כולל רק פצצות אוויר-קרקע אלא גם טילי אוויר-קרקע.

שירות המטוס בחיל האוויר הישראלי נקודות ארועים מפורסמים :
ברוכים הבאים לישראל
ב-1974 הוקם צוות בדיקה לבחירת מטוס להשגת עליונות אווירית. המטוס הנבחר אמור היה להבטיח את שמירת העליונות של חיל-האוויר על-פני צבאות ערב למשך שנים רבות. המטוסים המועמדים היו ה-F-14 וה-F-16, שניהם הוטסו בארה"ב על-ידי טייסי חיל-האוויר. הצוות ערך בחינות של כושר תימרון, מערכת-הנשק ותכונות הטיסה. נקבע פה אחד כי ה-F-15 עולה על ה-F-14 ומאפשר להכתיב את צורת הקרב ולהשיג הכרעה כנגד כל אחד מסוגי המטוסים הנמצאים במדינות-ערב.
ביולי 1976 יצא צוות ההקמה של טייסת ה-F-15, שקיבל בינתיים את הכינוי "בז", לקורס הסבה בארה"ב. בראש הצוות עמד מפקד הטייסת הנבחר, ולימים מפקד חיל-האוויר, האלוף איתן בן-אליהו. ב-10 בדצמבר 1976 הגיעו ארצה המטוסים הראשונים. נחיתתם ביום שישי, לאחר כניסת השבת, הביאה לנפילת הממשלה.
40 הפלות
מטוסי ה"בז" בשירות חיל-האוויר הישראלי הפילו 40 מטוסים, כולם של חיל-האוויר הסורי. ב-27 ביוני 1979 הפיל תא"ל (מיל') משה מטוס מיג-21 סורי בשמי לבנון. היתה זו הפלת הבכורה העולמית של המטוס. ב-13 בפברואר 1981 הפיל F-15 של חיל-האוויר בטיל אוויר-אוויר מיג-25 סורי. היתה זו ההפלה הראשונה בעולם של מיג-25.
מבצע "אופרה"




לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
ב-7 ביוני 1981, ליוו שישה מטוסי F-15 את שמונת מטוסי ה F-16 שתקפו את הכור הגרעיני בעיראק. מטוסי הבז נועדו לתת למטוסים התוקפים הגנה בפני מטוסי אויב.
מלחמת לבנון הראשונה
מלחמת לבנון ביססה את מעמדו של מטוס ה"בז" כמטוס יירוט. במהלך המלחמה הופלו כ-30 מטוסי מיג-21 ומיג-23 סוריים. הקמת טייסת F-15 נוספת היתה מתוכננת ל-6 ביוני 1982, אולם באותו תאריך בדיוק פרצה מלחמת לבנון. נוצר מצב, שבו המטוסים הנוספים היו כבר בדרכם לישראל, אולם בשל העיכוב הבלתי מתוכנן, הם נשארו ככוח חיזוק למטוסי הטייסת האחרת. בתום המלחמה הוקמה הטייסת החדשה.
נחיתה ללא כנף
http://youtu.be/t739hAxWnxM.youtub
בקיץ 1983 ביצע F-15 ישראלי אימון קרב-אוויר נגד מטוסי סקייהוק באיזור נחל צין. בשעת הקרב סטה אחד הסקייהוקים ממסלולו, והתנגש בעוצמה רבה בשורש הכנף של ה"בז". הייס הבחין כי לכנף נגרם נזק קשה, אך החליט לנסות להנחית את המטוס בבסיס סמוך. רק לאחר הנחיתה, כשיצא הטייס מתא-הטייס והביט לאחור, הוא גילה כי הכנף נתלשה מהמטוס לחלוטין, והוא הנחית את המטוס עם כנף אחת בלבד.
תוך חודשים ספורים שופץ ה-F-15 חסר-הכנף, וחזר לטוס באופן מבצעי בטייסת. מהנדסי חברת מקדונל דאגלס התקשו להאמין לסיפור הנחיתה, שכן על-פי תוכניות המטוס, אין אפשרות להנחיתו ללא כנף.
מבצע "רגל עץ"
ב-1 באוקטובר 1985 בוצעה התקיפה לטווח הארוך ביותר שביצע צה"ל מעולם. מטוסי F-15 תקפו והשמידו מפקדות של אש"ף בחמאם א-שאט על חוף טוניס, בתגובה על רצח שלושת השייטים הישראלים בלרנקה שבקפריסין בספטמבר אותה שנה. התקיפה גרמה להרס של 90 אחוזים משטח המחנה. עשרות מחבלים נהרגו ורבים נפצעו.
25 מטוסים נוספים
בחודש אוקטובר 1993 קיבל חיל-האוויר הישראלי 25 מטוסי F-15 מעודפי חיל-האוויר האמריקאי. חמשת המטוסים הראשונים הגיעו מארה"ב לאחר נחיתת-ביניים בת יום באירופה, והגיעו אל בבסיס חיל-האוויר במרכז הארץ.
הפנים אל שנות ה-2000
בשנת 1995 החלה בישראל תוכנית "בז-2000" במטרה להתאים את מטוסי ה-F-15 טיסה בשדה-הקרב של שנות ה-2000, תוכנית ההשבחה כוללת שינויים מקיפים במערכות האוויוניקה של המטוס בעלות כוללת של כ-90 מיליון דולר, בהם שיפור בתצוגות תא-הטייס המתקבלות מהמכ"ם ומחיישנים נוספים שבמטוס. את מחשב החימוש הישן במטוס החליף מחשב החימוש שנמצא בגרסת מטוסי ה-F-15 המתקדמים ("רעם") והמטוסים צווידו באוויוניקה ברמה דומה לאוויוניקה של מטוסי ה-F-16. המטוסים המושדרגים זכו לשם בז משופר (בזמ"ש).
מטוסי ה"בז" המשופרים לקחו חלק פעיל במלחמת לבנון השניה אשר פרצה ב-2006, במבצע "עופרת יצוקה" בשנת 2008 ובמבצע "עמוד ענן" בשנת 2012. 

רגע האמת :
טייסות קרב מתמקדות בדרך-כלל באימונים שיכינו אותן לרגע האמת בו ייקראו למשימות תקיפה, יירוט והגנת שמי המדינה. אך בטייסת "אבירי הזנב הכפול" מתמקדים במשימה נוספת: איסוף מודיעין באוויר באמצעות צילום. הכירו את טייסת הקרב שרואה הכל.

מטוסי הבז בשירות חיל האוויר הישראלי :
בדרך להמראה :


בעלייה למטוס:

מידי יום יוצאים צוותי-האוויר בטייסת "אבירי הזנב הכפול" לפעילות מבצעית קרובה ורחוקה במטוסי ה"בז" (F-15). לעיתים מסתיימת המשימה ברעש פצצות אדיר כשתחתם בוערת האדמה, ולעיתים מטרתם תושג עם השמע קליק בודד והם ייעלמו כשם שבאו. חלק ניכר ממשימותיה של טייסת התקיפה הוותיקה היא דווקא איסוף מודיעין מהאוויר באמצעות צילום. את התוצאות יראו צוותי-האוויר שוב אם יהפכו למטרות.
מטוסי הבז עולים לאוויר :





מאז שהומצא, הצילום האווירי מהווה פוטנציאל מודיעיני אדיר עבור חילות-אוויר בכל רחבי העולם. כיום קיימים שני סוגי צילום מהאוויר: אלכסוני ואנכי. בצילום אנכי המטוס חוצה קו ונמצא ישירות מעל השטח אותו הוא מצלם. "פעם היו משתמשים הרבה יותר בצילום אנכי", מספר סרן מ', ששירת בעבר כקצין הצילום של הטייסת. "היום בשל האיומים והטכנולוגיות שנכנסו לחיל-האוויר, אנחנו משתמשים בעיקר בצילום אלכסוני". בטכניקת הצילום האלכסוני, נשאר המטוס בשטחי ישראל ומצלם מחוצה לה. "החיישנים שלנו מספקים תמונה טובה מאוד כך שניתן למנוע כניסה לשטח אויב ועדיין לאסוף מודיעין איכותי", מוסיף סגן עומר, קצין הצילום של הטייסת.
אחד מפרודי הצילום המשמשים את מטוסי הבז ומטוסי חיהא בכלל :
בתחתית המטוס :

פוד האופיר צילום בתלת מימד ובזווית שונות :




והרי התחזית: צפויה התחממות
בטייסת "אבירי הזנב הכפול" מרגישים לא פעם את ההתחממות הבאה רגע לפני שהיא מגיעה לכלי-התקשורת. "בכל פעם שיש התחממות אנחנו יודעים עליה לפני שהיא מתרחשת, כי אנחנו מקבלים יותר משימות מודיעין", מספר רס"ן דוד, סגן מפקד הטייסת למבצעים שמרכז תחתיו את נושא הצילום.

וידאו של טייסות הבז בשירות חיהא הישראלי :



לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב



לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

פעילות אינטנסיבית :
מטוסי בז עולים לאוויר במבערים פתוחים :


בתקופות של לחימה, פועלת הטייסת באינטנסיביות בשני הכובעים המרכזיים שלה: בראשון, היא משתתפת במאמץ המלחמתי ותוקפת לצד שאר טייסות הקרב, ובשני היא ממשיכה במשימות צילום מודיעין בגזרות השונות. "יש יותר גיחות צילום בזמן לחימה", קובע סרן מ'. "בין אם זה בזירה בה מתרחשת הלחימה או במקומות אחרים בהם המצב עלול להתחמם".
תמונת מצב
יושבים על תצלומים מפות ושאר חומר מודיעיני:




שיתוף פעולה פורה :
על סיפוק מודיעין מהאוויר: לצידם פועלים גם סוגים שונים של מטוסי תובלה וכלי-טיס בלתי מאוישים בגזרות השונות ומסייעים בהרכבת תמונה מודיעינית רחבה ומדויקת. למרות זאת, לכל אחד מהמערכים ישנם יתרונות שונים ולכן פועלים במשימות אחרות: יתרונותיו של מטוס ה"בז" טמונים בגודלו העצום - כך הוא יכול לשאת על גחונו אמצעי צילום כבדים ואיכותיים יותר. בנוסף, יש לו את היכולת להגן על עצמו במשימות חוצות קו ובאזורים מאוימים.
פרט ליכולת להגן על עצמו, המטוס יכול לצאת מהטייסת גם למשימה משולבת. "זה לא קורה בשגרה", מבהיר סרן מ'. "אבל יכול לקרות שמטוס ימריא עם חימוש וציוד צילום. מדובר במשימה מורכבת משום שצוותי-האוויר מבצעים שתי משימות למעשה"
מקור רוב התמונות :

http://www.fresh.co.il/vBulletin/showthread.php?t=313915
http://www.iaf.org.il/Templates/HOMEPAGE/4407-41788-he/IAF.aspx

אין תגובות: